بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 آموزش مفاهیم ساده ی ریاضی و علوم با کمک اسفنج (برای ٣ -٥ سال)

اسفنج ها در هر اندازه و شکلی برای تجربه کردن مفاهیم ریاضی و علوم بسیار مناسب هستند. کودک تان می تواند مفاهیم خشک/تر، سنگین/سبک، سخت/نرم را با کمک اسفنج بفهمد. درک این مفاهیم متضاد یا نسبی، راه ساده ای برای یادگیری خاصیت های فیزیکی پایه، همانند حالت های مختلف اجسام و فرآیند تغییر و علت و معلولی است. کودک شما می آموزد که چگونه آب، ماهیت اولیه ی اسفنج را تغییر می دهد. او تغییرات بافت، شکل، اندازه و وزن را که از مفاهیم مهم ریاضی در وزن کردن و اندازه گیری به شمار می آیند، مشاهده می کند. البته از اسفنج ها به عنوان ابزار هنری برای نقاشی کردن و چاپ کردن هم استفاده می شود. بیش از همه، ویژگی نرم و ارتجاعی اسفنج، از آن یک ابزار بازی مناسب برای کودکان می سازد.

پس با یک اسفنج، این فعالیت های ساده و سرگرم کننده را انجام دهید:


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 چگونه خلاقیت و تخیل را در کودکان پرورش دهیم؟

برنادت دافی

اگر بزرگسالانی خلاق و با قوه تخیل می خواهیم، باید از سال های اولیه زندگی آن ها برای این کار برنامه ریزی کنیم. کودکان را برای زندگی تربیت می کنیم و هر خصوصیتی را که دراین سن در آنان تشویق کنیم با آنان می نماید.

اگر خلاقیت و قوه تخیل آنان را تشویق نکنیم، کودکان به بزرگسالانی خلاق تبدیل نمی شوند. 
خلاقیت یعنی برقراری ارتباط بین آن چیزهایی که قبلاً ارتباطی به هم نداشت؛ این خصوصیت به نحوی معنادار در همه سنین و مراحل رشد دیده می شود. فرآیند خلاق دربرگیرنده انتخاب، استدلال و تفکر عمیق است و مستلزم خلاصه کردن اطلاعیه ادراکی و تغییر و تبدیل آن به شکلی تازه است آدم های خلاق منفعل نیستند. هر چند که ما برای خلاقیت ارزش قایلیم و می خواهیم آن را تشویق کنیم، ولی ممکن است بعضی ها کودکان خلاق را مزاحم بدانند زیرا زیاد سوال می کنند و می خواهند به جای پذیرش دیدگاه بزرگسالان اطرافشان ، امکانات دیگر را بررسی کنند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 کتاب کودک و نوجوان: کلیدهای پرورش خلاقیت هنری در کودکان و نوجوانان

پدیدآورندگان
نویسنده: 
 Sasan Striker, Sally Warner
 سوزان استرایکر و سالی وارنر
برگردان: 
 اکرم قیطاسی

کلیدهای پرورش خلاقیت هنری در کودکان و نوجوانان. نویسنده: سوزان استرایکر و سالی وارنر. مترجم و گردآورنده: اکرم قیطاسی. تهران: صابرین، کتاب های دانه، ۱۳۸۳. ۲۶۶ ص. ۳۵۰۰ تومان.

مارگریت مید می گوید: میزان برتری یک تمدن، در چگونگی رفتارش با کودکان نهفته است.
بی شک نقاشی، طراحی، چاپ، پیکره سازی، کشف شکل ها، رنگ ها، مفاهیم و ... از جمله فعالیت هایی ست که نه تنها برای کودک بسیار لذت بخش هستند، بلکه می توانند دریچه ای باشند به سوی کشف جهانی متفاوت و پر از شگفتی و خلاقیت.
خط کشیدن، آغاز مرحله نوشتن و خواندن است. افزون بر این هنر به شکل گیری شخصیت،و بالا بردن اعتماد به نفس، استقلال و قدرت تصمیم گیری کودک یاری می کند. با درک این موضوع و تغییر نگرش ما درباره ی مفهوم هنر و هنر کودک، اهمیت نخستین تجربه های هنری کودک صد چندان می شود و ما را به یافتن راهکاری برای برخورد با او و ایجاد فضایی سالم برای تربیت کودکی خلاق یاری می کند.

نگارش در تاريخ سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 پرورش مهارت های فکری کودکان برای یادگیری و خواندن

هرچه کودکان درباره ی دنیای پیرامون خود بیشتر بدانند، یادگیری و خواندن در مدرسه برای شان آسانتر خواهد بود. شما نقش مهمی در کمک به کودکان برای فراگیری و روش استفاده از اطلاعات جدید، ایده ها و واژگان در یادگیری دارید و می توانید به کودکان کمک کنید بین آنچه که تازه آموخته اند و دانسته های پیشین خود پل ارتباطی برقرار کنند.

ضرورت دارد کودکان بتوانند:

  • اشیا را شناسایی کنند و عملکرد آن ها را بدانند
  • درباره ی جهان پیرامون خود آگاهی به دست آورند

ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 چگونه توانایی خواندن کودکی را که به زودی خواندن را آغاز خواهد کرد ارزیابی کنیم؟

چگونه فرزندان شما می توانند به کتاب خوان های حرفه ای تبدیل شوند؟ شما چطور می توانید به  پیشرفت آن ها کمک کنید؟ به مجموعه رهنمودهای های مربوط به بررسی توانایی خواندن عمل کنید تا پیشرفت فرزندان تان را به یاری شش مرحله ی رشد خواندن از نشانه گذاری تصویرها تا خواندن مستقل، بسنجید.  
درهر مرحله، دانش و مهارت هایی توضیح  داده می شوند که بیشتر کودکان در دوره ای معین به آن ها دست می یابند و روش هایی پیشنهاد می شوند که این توانایی ها را پرورش می دهند.   

  • چگونه ارزیابی کنیم؟

بررسی های توانایی خواندن را همان گونه که یک پزشک، جدول رشد کودک را مشاهده می کند، انجام دهید. در پی یک الگوی ثابت رشد با کاهش و افزایش های اندک باشید. این نشانه ی سلامتی و به این معناست که  فرزند شما درحال پیشرفت درخواندن است. 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 رشد حساسیت‌های زیبایی شناختی کودکان

دونا نورتن

اگر واژه زیبایی شناختی به معنای هنر و زیبایی باشد، پس نگاه به تصویر های زیبا در کتاب های کودکان نیز زیبایی شناختی است.

به گفته ی «اچ . اس. برودی» (۱۹۷۷)حساسیت زیبایی شناختی اهمیت دارد، زیرا « این نخستین سرچشمه ی تجربه است که همه ی شناخت ها، داوری ها و کنش ها بدان بستگی دارد». این کتاب ها با مواد خام مفهوم ها و ایده آل ها، دنیای احتمال پذیرها را به وجود می آورند. برودی بر این باور است که تجربه های زیبایی شناختی آن چنان حیاتی است که می توان آن را اساس آموزش کودکان دانست. او بر این باور است که بهترین روش برای بالابردن حساسیت زیبایی شناختی کودکان این است که آن ها وسایل گوناگون هنری را تجربه کنند. 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 هنر قصه گویی خلاق

پدیدآورندگان
نویسنده: 
 Jack David Zipes
 جک دیوید زایپس
برگردان: 
 مینو پرنیانی

هنر قصه‌گویی خلاق، نویسنده: جک دیوید زایپس، مترجم: مینو پرنیانی، تهران، انتشارات رشد، ۱۳۸۰، ۳۹۳ 

در مقدمه ی مترجم آمده است که با اینکه قصه‌گویی، پیشینه‌ای پیوسته به تاریخ پیدایش انسان دارد و علاقه به قصه و شنیدن خاطره‌ها و ماجراها در نهاد انسان است، در کشور ما توجه چندانی به قصه‌گویی نمی شود و خانواده‌ها و بزرگترها، فرصت های طلایی قصه‌گویی را به جعبه‌های جادویی سپرده‌اند و خود گرفتار کار خویشتن‌اند. به باور مترجم، آموزش و پرورش ما نیز با گریز از سنت ها و پرهیز از نوآوری، از آنچه در گذشته به عنوان قصه‌گویی داشته‌ایم، بریده و به دستاوردهای دنیای امروز از قصه‌گویی نیز نرسیده است. در ادامه مترجم چاپ و نشر کتاب هایی را که به اهمیت قصه‌گویی و شیوه‌های آن می‌پردازند، ضروری دانسته و اشاره کرده است با اینکه کتاب


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 کتاب درمانی برای کودکان

 

پیشینه ی کتاب درمانی به دوران باستان بر می گردد. کتاب درمانی یا بیبلیوتراپی یکی از شیوه های درمانی است که با "استفاده از فن کتاب خواندن انجام می شود." کودکان هنگام استفاده از کتاب، سه فرآیند را تجربه می کنند: همانند سازی، درگیر شدن احساسات و یافتن راه حل مناسب.

این روش درمان اگر به درستی انجام گیرد، سودهای  بسیاری در پی دارد، از جمله تخلیه ی احساسات، همانند سازی کودک با شخصیت داستان، فعال شدن تخیل کودک، تجربه ی لحظه های  شاد و تقویت تفکر مثبت. کتاب درمانی راهی مناسب برای کاهش فشارهای روحی و جسمی است که استفاده از آن در موارد ویژه پیشنهاد می شود.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 درک کودک تان را از طنز گسترش دهید

  شوخ طبعی می تواند زندگی خانوادگی را شیرین و جذاب کند. شما می توانید روی شکم نوزادتان فوت کنید، یک کلاه مسخره بپوشید و کودک سه ساله تان را تعقیب کنید، یا تظاهر کنید که در توده ای از برگ ها افتاده اید، تا یک کودک کلاس اولی را سرگرم کنید.

هم چنان که کودکان رشد می کنند و به سن بلوغ و نوجوانی نزدیک می شوند، می توانید آن ها را در برخی لطیفه ها و جناس ها شریک کنید تا درک آن ها از طنز گسترش یابد. با هم خندیدن، راهی برای برقراری ارتباط است. درک درست طنز هم چنین می تواند کودکان را باهوش تر، سالم تر و برای سازگاری با مشکلات و چالش ها تواناتر کند. ما تمایل داریم که داشتن طبعی شوخ را بخشی از سامانه ی ژنتیکی خود بدانیم


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 قصه خوانی با تصاویر

ما انسان ها موجودات کنجکاوی هستیم. اگر چیز جالب توجهی ببینیم، می خواهیم از آن سر دربیاوریم یا اگر صدایی غیر عادی بشنویم، از خود می پرسیم صدا از کجاست؟ چون کودکان هر روز با تجربه های تازه روبه رو می شوند و پرسش های تازه ای برای شان پیش می آید که باید به آن ها پاسخ داده شود، کنجکاوتربه نظر می رسند.

برای آماده کردن کودکان در نشست بلند خوانی کتاب، می توانید کنجکاوی طبیعی آن ها را تحریک کنید و علاقه شان را به داستان آن، از راه گفت وگو درباره ی تصاویر کتاب بر انگیزید. پیش از باز کردن کتاب، جلد آن را به کودکان نشان دهید، عنوان کتاب را بخوانید و از آن ها بپرسید بر پایه ی آنچه می بینند، در مورد داستان کتاب چه فکر می کنند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 اهمیت بازی های وانمودی

 خردسالان از راه خیال پردازی و عمل کردن یاد می گیرند. آیا تا کنون دیده اید که فرزند تان یک سنگ را بردارد و با آن همانند یک ماشین  بازی کند، یا با جنباندن لگویی،  آن را یک آدم یا خرگوش فرض کند ؟

در این هنگام فرزند شما با حرکت، چیزی را به جای چیز دیگری وانمود می کند. اما روند وانمود سازی به همین سادگی که دیده می شود، نیست. فرآیند وانمود سازی سبب پرورش بسیاری از زمینه های بنیادی رشد کودک می شود.
 بیشترکلاس های کودکستان ها و مهد کودک ها سالن نمایش مجهزی دارند. اختصاص جایی به نمایش برای کودکان، کاری هدفمند است. پژوهش ها نشان داده اند که بازی های وانمودی برای آن ها، امکان زندگی در دنیایی کوچک، با همان ویژگ


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 27 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

  • قصه گویی و داستان خوانی اگر به روش درست انجام شود،‌کودک را به کتابخوانی علاقه مند خواهد کرد.
  • برای برنامه کتابخوانی روزانه کتا ب های مناسبی که کودکان از آن ها لذت ببرند،‌ برگزینید.
  • برای هر برنامه کتابخوانی فعالیت های گوناگون هنری همچون نقاشی و نمایش تدارک ببینید.
  •  كودكان در این دوره بسيار كنجكاو هستند و پیوسته می خواهند جهان پيرامون خود را کشف کنند. کتاب هایی برگزینید که به کنجکاوی آن ها پاسخ گوید.

ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

 

حذف رفتارهای نامناسب فرزندم

اگر شما هم در خانه یک کودک در سن پیش دبستانی دارید و اگر کارهایی می کند یا حرف هایی می زند که مطابق رفتارهای گذشته او و تربیت رایج در خانه ی شما نباشد.

برخی از آنها طبیعی است و ما راهکارهایی برای مواجهه با این رفتارها برای تان داریم:

استفاده از كلمات نامناسب و زشت، جواب پس دادن:

تقریباً تمام كودكان در سنین پیش دبستانی گاه از كلمات نامناسب استفاده می‌‌كنند. گاهی آنان كلماتی زشت به زبان می‌‌آورند كه باعث شرمندگی والدین می‌‌شود.دلیل روشن به كارگیری این كلمات، شنیدن آنها در منزل یا مهد كودك یا محیط‌‌ های دیگر است. زمانی كه كودك از این عبارات استفاده می‌‌كند معمولاً با توجه شدید و واكنش بیش از حد والدین روبرو می‌‌شود كه باعث تكرار بیشتر این كلمات خواهد شد.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

خصوصیات و رفتارهای تغذیه ای در کودکان پیش دبستانی

در دوره پیش دبستانی، کودک به سرعت مهارت های مختلفی کسب می کند. یک کودک یک ساله بیشتر از انگشتان خود برای غذا خوردن استفاده می کند و ممکن است برای نگه داشتن لیوان نیاز به کمک داشته باشد. در سن دو سالگی او خواهد توانست لیوان را با یک دست نگه دارد و یا قاشق را به خوبی به کار ببرد، اگر



ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 هر چه بزرگتر باشی تنهاتر هستی . حکیم ارد بزرگ
یگانه راه برای افزودن خوشبختی بر روی زمین آن است که تقسیمش کنیم . پول شرر
برای اینکه بشر بتواند در دنیا خوشبخت زندگی کند باید از قسمتی از توقعات خود بکاهد. شامفور
درون ما میدان جنگ و ستیز نیست بجای آنکه خود را سرزنش کنیم خویشتن خویش را بستاییم . حکیم ارد بزرگ
خوشبختی وجود ندارد و ما خوشبخت نیستیم ، اما می توانیم این حق را به خود دهیم که در آرزوی آن باشیم . آنتوان چخوف
تمام چیزى که خدا از بشر مى خواهد یک قلب آرام است . میستر اکهارت
ادب و کردار نیک از جهان بزمگاهی خواهد ساخت . حکیم ارد بزرگ
دانایی توانایی به بار می آورد ، و دانش دل کهن سالان را جوان می سازد . حکیم فردوسی خردمند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

خلاقیت,خلاقیت در کودکان,پرورش خلاقیت کودک

 

 اگر بزرگسالانی خلاق و با قوه تخیل می خواهیم، باید از سال های اولیه زندگی آن ها برای این کار برنامه ریزی کنیم. کودکان را برای زندگی تربیت می کنیم و هر خصوصیتی را که دراین سن در آنان تشویق کنیم با آنان می نماید.

 

اگر خلاقیت و قوه تخیل آنان را تشویق نکنیم، کودکان به بزرگسالانی خلاق تبدیل نمی شوند.

 

خلاقیت یعنی برقراری ارتباط بین آن چیزهایی که قبلاً ارتباطی به هم نداشت؛ این خصوصیت به نحوی معنادار در همه سنین و مراحل رشد دیده می شود. فرآیند خلاق دربرگیرنده انتخاب، استدلال و تفکر عمیق است و مستلزم خلاصه کردن اطلاعیه ادراک


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

.

غلبه بر ترس,غلبه بر ترس کودکان, غلبه بر ترس کودک

 ترس کودکان کاملا طبیعی است. تشویش و نگرانی نیز احساسی کاملا نرمال است که ما را از موقعیت های خطرناک دور می کند.
کودکان اصولا از مسایل مشخصی همچون حشرات، سگ، تاریکی یا صداهایی بلند همچون صدای جاروبرقی می ترسند. بعضی از آنها از موقعیت های جدید و ملاقات با افراد جدید می ترسند. اما ترس کودکان هنگامی که احساس امنیت می کنند به طور کامل از بین می رود.
چگونه می توان ترس کودکان را کاهش داد؟
راهکارهایی که در ادامه ذکر می کنیم شاید موثر باشند اما نباید انتظار داشته باشید کودک شما بتواند در لحظه بر ترس های خود غلبه کند. اینکه کودک بتوان
د


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

نقش هوش هیجانی در مدیریت سازمان

 

رهبری یک سازمان برای انطباق با تغییرات و به منظور بقا و رشد در محیط های جدید، ویژگی های خاصی را می طلبد که عموما مدیران برای پاسخ به آنها با مشکلات بسیاری مواجه می شوند.

 

رهبری یک سازمان برای انطباق با تغییرات و به منظور بقا و رشد در محیط های جدید، ویژگی های خاصی را می طلبد که عموما مدیران برای پاسخ به آنها با مشکلات بسیاری مواجه می شوند. یکی از مهم ترین خصیصه ها که می تواند به رهبران و مدیران در پاسخ به این تغییرات کمک کند، هوش هیجانی است.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

نظم دادن به دانش آموزان بی نظم

 

اگرچه فرزندان برای والدین دوست داشتنی و عزیز هستند، اما گاهی اوقات بی نظمی آن ها می تواند عذاب آور باشد.جمع کردن کتاب ها، یادآوری برنامه درسی فردا، یادآوری انجام تکالیف شب و آماده کردن کیف مدرسه دغدغه والدین است.در اغلب خانه ها نگرانی والدین این است که اگر بی نظمی کودکان به همین روش ادامه پیدا کند، تا رسیدن کودکان به سن دبیرستان به یک دستیار تمام وقت نیاز باشد. سوالی که همه والدین می پرسند این است که چه کار باید کرد؟

 

در جواب به این سوال، کارشناسان می گویند نظم بخشیدن به زندگی فرزندان، به آن ها کمک خواهد کرد تا در آینده بتوانند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 24 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

عی کنید در خانه خود این طرز فکر را القا کنید که تمیز بودن خانه احساس بسیار خوبی به انسان می دهد. اگر کودک از جمع کردن وسایلش خودداری کرد، خودتان آنها را جمع کنید و بگویید: «به نظرت این طوری بهتر نیست؟ وقتی همه چیز مرتب و سرجای خودش است آدم احساس بهتری دارد.»
1.تاکید بر اینکه تمیزی و نظم احساس خوبی به انسان می دهد
مشکل بیشتر والدین این است که کودکان آنها غذا یا اسباب بازی های خود را روی زمین پرت و پخش می کنند. گاهی کودکان این کار را می کنند تا صبر والدین خود را بسنجند و ببینند چه زمانی کاسه صبر شما لبریز می شود.
 زمانی که شما آرام تر و صبورتر واکنش نشان دهید جذابیت این کار نیز برای کودک از بین می رود. مثلا وقتی با آرامش به کودک خود می گویید: «اکنون زمان تمیزکاری است» بیشتر جواب می دهد تا زمانی که فریاد می زنید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

چه چیز بهتر از این که در تعطیلات، برنامه هایی برای فعالیت مشترک با  فرزندان خود سپری کنید! به این معنی که  به همراه کشف محیط‌ های جدید، فرصت بسیار مناسبی به وجود می آید که رشد زبانی فرزندتان را پرورش دهید. 

 

چند پیشنهاد:

واژگان
محیط ‌های تازه، تجربه ‌های تازه و صد البته، واژه‌ های تازه! بازدید از کشتزار، باغ وحش، یا پارک جنگلی، می‌ تواند فرصت‌ هایی برای یافتن واژه‌ های نو پدید آورد. گنجینه‌ ی نام‌ها را در نظر داشته باشید (نام جانوران، درختان، ماشین آلات کشاورزی و غیره)، اما فعل‌ ها و صفت هایی را هم که امکان توصیف دقیق‌ تر کارکردهای ویژه ‌ی این مکان‌ های جدید را فراهم می ‌آورند، از یاد نبرید.
پس از بازدید، بازی بیست سؤالی هم شاید خالی از لطف نباشد. به این روش می ‌توان آموخته‌ های محیط تازه را به خوبی در ذهن کودک نشاند و در همین حال، رده بندی یا طبقه بندی را در ذهن کودک ایجاد کرد:
-پسرم با اسم حیوانات باغ وحش بیست سؤالی بازی کنیم؟
-بله! من شروع می‌ کنم. بزرگه و چهار تا پا داره.
-فیل؟

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

يك متخصص تغذيه با بيان اينكه گرسنگي تنها روي حافظه كوتاه مدت تاثير‌ مي‌گذارد و روي حافظه بلندمدت اثري ندارد، افزود: مطالعات مختلف اثبات كرده است كه بين مصرف صبحانه و حافظه كوتاه مدت ارتباط مستقيمي وجود دارد و كودكاني كه يك هفته بدون صبحانه به مدرسه مي‌روند بعد از يك هفته در مواردي كه به حافظه كوتاه مدتشان ربط داشته باشد با كاهش نمره مواجهند.

دكتر خديجه رحماني عضو هيات علمي دانشكده تغذيه و صنايع غذايي و انستيتو تحقيقات تغذيه‌اي دانشگاه شهيد بهشتي در گفت‌وگو با خبرنگار «سلامت» خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين رابطه اظهار كرد: صبحانه حتما بايد در ساعت شش ونيم تا هفت ونيم صبح و حداكثر تا ساعت هشت مصرف شود و نبايد اين‌گونه باشد كه فرد در هر ساعتي كه از خواب بيدار شد صبحانه بخورد


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

گَردهای رنگی

امروز وقتی مداد سیاه را تراشیدم گَرد ریزِ مداد روی کاغذ ریخت. وقتی انشایم را می نوشتم دستم روی آن کشیده شد و وقتی دستم را برداشتم دیدم کاغذ سفید من طوسی شده است. این طوری یک وسیله تازه وجالب برای نقاشی پیدا کرده بودم. تصمیم گرفتم برای انشایی که نوشته بودم با روش جدید یک تصویر هم بکشم. شکل ها را که کشیدم با کمک مداد تراش و مداد رنگی هایم مقداری گرد رنگی تهیه کردم و با انگشت آن ها را روی کاغذ مالیدم. حالا چون بار اولم است خیلی خوب نشده، اما مطمئن هستم با تمرین بهتر از این می شود. آیا تو هم تا به حال روش تازه ای برای رنگ کردن کشف کرده ای ؟
رنگ‏های اصلی
قرمز، زرد و آبی رنگهای اصلی هستند چون دانه‌های رنگی آنها از ترکیب هیچ رنگ دیگربه وجود نیامده و از مخلوط این سه رنگ، رنگ خاکستری بد ست می آید.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 با دوست خیالی پسرم چه کنم؟!

پسر 5 ساله‌ای دارم که حدود 2 ماه است دوستان خیالی زیادی را در ذهنش ساخته و مدام آنها را پرورش می‌دهد. او خیلی اوقات با آنها حرف می‌زند و آنها را مخاطب قرار می‌دهد. حتی وقتی می‌خواهد بیرون برود می‌گوید من نمی‌آیم چون دوستم تنها می‌ماند و وقتی بیرون هستیم برایش خرید می‌کند. اوایل من و پدرش این موضوع را جدی نمی‌گرفتیم.


اما او تقریبا بیشتر دوستان واقعی‌اش را کنار گذاشته و تنها با آنها حرف می‌زند. نکته مهم اینجاست که دوستان پسرم هر بار در سن و سال و شرایط متفاوتی هستند.

با توجه به اینکه مربیان مهد پسرم اذعان دارند که او باهوش است حالا نگرانم که پسرم در دنیای واقعی نباشد و توهم یا مشکل روانی داشته باشد. من نمی‌دانم باید به این موضوع اهمیت ندهم یا برعکس، پر و بالش بدهم یا اینکه قاطعانه با او حرف بزنم. می‌خواهم بدانم اگر این موضوع طبیعی است تا چه زماني نباید نگران باشم.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 


 تأثيرات دوره پيش دبستاني بر آمادگي نونهالان

پژوهشهاي انجام شده در دنيا حاكي از آن است كودكاني كه آموزشهاي پيش دبستاني را مي گذرانند نسبت به كودكاني كه اين آموزشها را نديده اند، مستقل تر و منظم تر هستند و از ثبات عاطفي بيشتر و اضطراب كمتري برخوردارند. روحيه مشاركت و فعاليتهاي گروهي واجتماعي در آنان تقويت شده و داراي ارتباطات قوي تر مي باشند. در اين خصوص علي اصغر خليل زاده امينيان معاونت آموزش و پرورش عمومي سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي اشاره اي به پيشينه دوره پيش دبستاني داشت كه مي خوانيد.

تاريخچه پيش دبستاني در ايران به چه سالي برمي گردد؟

كودكستان و دوره پيش دبستاني با قدمتي 80 ساله در ايران سابقه درخشان ايران در اين عرصه را نشان مي دهد. اولين كودكستان توسط مرحوم باغچه بان در تبريز داير شد و در سال 1310 مجوز تأسيس كودكستان توسط وزارت معارف صادر شد، از اين رو سال 1310 آغاز فصل جديدي در تاريخ آموزش پيش دبستاني كشور به شمار مي رود. اولين آيين نامه ويژه كودكستانها در مراكز پيش دبستاني در سال 1312 به تصويب شوراي عالي فرهنگ رسيد و كودكستان به شكل امروزي در سال 1334 با دستورالعملي مبني بر تشكيل كودكستانهاي دولتي از طرف آموزش و پرورش راه اندازي شد و در سال 1353، اصلاحاتي در آيين نامه كودكستانها به عمل آمده كه بر طبق آن فقط ثبت نام كودكان 5 ساله در كلاسهاي آمادگي با نظارت آموزش و پرورش مجاز شمرده شد و ثبت نام كودكان 3 تا 5 ساله در كودكستانهاي خصوصي با نظارت سازمان بهزيستي انجام مي گيرد.

دوره پيش دبستاني اكنون به چه صورت است؟


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

افسردگی در کودکان

 

نکات کوتاه ، اما کاربردی کودکان

 

 

کودکان به هیچ وجه در برابر عواطف شدید و حوادث تتش‌زا که ممکن است به افسردگی منجر شوند، مصون نیستند. برخی ار نشانه‌های بروز افسردگی در کودکان اینها هستند:

 

 از دست دادن اشتها، یا کاهش وزن.

 

 از دست دادن میل به بازی کردن.

 

 از دست دادن اعتماد به نفس یا عزت نف


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 علت ریسه رفتن در کودکان چیست؟

 


علت ريسه رفتن در كودكان چيست؟


علت واقعي آن دقيقا مشخص نشده است ، اما ممكن است به دليل مسائل روحي رواني ويا عادتي باشد. آنچه كه در اين رابطه مهم است عدم وجود ضايعه و اختلال عصبي درمغز است و مي توان آنرا يك مسئله طبيعي تلقي نمود كه دربرخي از كودكان وجود دارد .

 

 

آيا در موقع ريسه رفتن ممكن است قسمتي از بدن كودك دچار لرز و انقباضات مكرر ( همانند تشنج ) شود؟

 

- بله . درحدود يك س


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 مفاهيم نمادها و رنگها در نقاشي كودكان :
چشم، چشم، دو ابرو / نقاشي و شخصيت كودكان:
[تصویر:  naghashiye-kodak...jpg] تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com  
نکاتی آموزنده برای والدین عزیز دررابطه بانقاشی کودکان:

روانشناسان به طرق مختلف درباره کودکان تحقيق کرده اند که يکي از مهمترين آنها تجزيه و تحليل نقاشي هاي کودکان است. نقاشي، کودک را در مراحلي که حواث اطراف خود را دسته بندي و عرضه مي کند و روند تکامل يافته اي را از زمان خط خطي کردن ساده تا زماني که خطوط معني دار و مبتني بر قوانين پرسپکتيو و شالوده منطقي را رسم مي کند مي توان چيزي شبيه خواب و رويا معني کرد. نقاشي مانند خواب و رويا به کودک فرصت مي دهد اطلاعات و اعمالي را که از دنياي بيرون کسب مي کند از هم جدا و سپس آنها را دوباره تنظيم کند. 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 یکی از دلائل مهم ترک تحصیل های مداوم دانش آموزان افزوده شدن آنان برخیل بیسوادان ساده انگاریهایی است که درباره کار مربی گری و معلمی کودکستان ها و مراکز پیش دبستانی و آموزشگاها وجود دارد. مربی کودکستان ودبستان باید علاوه بر هوش و انگیزه و انسان دوستی و تقوا و مجهز به دانش تخصصی آموزش و پرورش پیش دبستان و دبستانی باشد تا بتواند به رشد شخصیت و تفکر و خلاّقیت و مهارت و کارآئی و قدرت سازگاری کودکان یاری رسانند. مربیان باید چنان دانش و شخصیتی یافته باشند تا بتوانند راهنما و مددکار کودکان باشند و در آنان اعتماد به نفس و احساس امنیت و امکان شکوفایی استعدادهایشان را به وجود آورند مثلاً درک عمیق و همه جانبه این نکته برای مربی ضروری است که تمام فعالیت های آموزشی و پرورشی کودکستان باید بازی گونه انجام گیرد و کلیه اقدامات آموزش و پرورش پیش دبستانی باید مبتنی بر کار گیری هوش علمی کودکان برای کسب مفاهیم و مهارت های اساسی باشد.

شکوفایی و رشد ظرفیتهای خدادای کودکان و دبستانی به شخصیت مثبت وقتی میسر خواهد بود که آموزش و پرورش به مسائل زیر تأکید ورزد.

۱) یادگیری مهارتهای زبانی تا نیازها و خواسته ها خود را به دیگران بفهمانند و احساسات دیگران را نیز بفهمند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 چگونه دانش آموزان خلاق تربیت کنیم؟روش های پرورش خلاقیت دانش آموزان در کلاس درس و مدرسه

خلاقیت زیباترین و شگفت انگیزترین خصیصه ی انسان است. غنا، پویایی و بقای هر فرهنگ و تمدنی به خلاقیت مردمان آن بستگی دارد و این واقعیت را تاریخ بارها به اثبات رسانده است.

اکنون در آغاز هزاره ی سوم به جرأت می توان گفت خلاقیت همان چیزی است که زندگی مدرن بشر متمدن را از زندگی ابتدایی انسان نخستین جدا می کند. اگر اکنون در شروع قرن بیست ویکم مشاهده می کنیم که در قسمتی از دنیا انسان هایی رؤیایی دست یابی به کرات دور دست و سکونت در فضا را به واقعیتی عینی بدل کرده اند ، برای لحظه ای بیندیشیم که در همین لحظه در گوشه های دیگری از دنیا ، انسان های دیگری نیز زندگی می کنند که شیوه ی زیستن آنها همانند بشر هزاران سال پیش است ، به راز خلاقیت ، این موهبت منحصر به فرد انسان ، پی خواهیم برد.

 

 

فصل اول

ویژگیهای شخصیت خلاق

دانش آموز خلاق را بشناسید

ویژگیهای شخصیت خلاق


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

با كودكان دروغگوي خود چه كنيم؟

تنبیه و دعوا کردن کودکانی که دروغ می گویند، هیچ فایده ای ندارد. بهتر است به جای این کار، ابعاد دنیای تخیلی آنها را تغییر دهیم.

هنگامی که والدین به یکدیگر دروغ می گویند، در واقع به کودک می آموزند که تو نیز می توانی این کار را بکنی. شنیدن دروغ های افراد بزرگسال به هنگام صحبت با تلفن نیز همین اثر را روی کودک دارد.

برخی از کودکان در حدود سن سه سالگی، تمایل شدیدی به دروغ گفتن دارند. به راستی علت آن چیست؟

متخصصین روانکاو علل مختلفی را در این امر مؤثر می دانند، دکتر کاپادونیا، رئیس بخش روان شناسی اطفال بیمارستان شهر میلان در این باره می گوید: «دروغگویی کودکان در این سن با دروغگویی بچه ها در سنین بالاتر کاملاً متفاوت است. کودکی که هنوز قادر به تشخیص واقعیت و خیال و رؤیا نیست، برای تجربه احساس شادی و غم به طور واقعی، خود را در دنیای خیالی

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 18 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 سه الف لازمه تغییربزرگ

اطمینان :

شاید بارها و بارها این داستان را شنیده باشید که روزی

اهل روستا تصمیم گرفتند برای بارش باران دعا کنند در روز مقرر همه

گرد آمدند و تنها پسربچه ای در میان جمع چتری به همراه آورده بود و

این همان اطمینان است.

 

 

ایمان :

 

همانند کودک یک ساله ای است که وقتی او را به هوا می اندازید

 

می خندد چون یقین دارد که شما او را خواهید گرفت.

 

امید : 

هر شب با امید به زیباییهای روز بعد و آنچه در انتظارمان خواهد بود

چشم ها را می بندیم در حالیکه نمی دانیم آیا فردا طلوع خورشید را خواهیم دید؟

نگارش در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

تغذیه دوران کودکی همیشه از موضوعات بحث انگیز بوده و هست . گروه های پیش دبستانی از کودکان دو تا شش ساله تشکیل می شوند . در این سنین ، کودک از نظر جسمی ، روانی ، شناختی و حتی عاطفی رشد سریعی دارد . ازآنجا که کودکان در حال رشد بوده و اجزای گوناگون بدن آنها همچون استخوان ها ، دندان ها ، عضلات و سلول های خونی در حال کامل شدن هستند . بنابر این ، در مقایسه با بزرگسالان به نسبت وزن بدن شان به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند. یک کودک پیش دبستانی از نظر دریافت غذا کاملا وابسته به دیگران است .

او از عادات غذایی والدین و سایر افرادی که مراقبتشان را بر عهده دارند ، پیروی می کند . هدف از توصیه های تغذیه ای برای کودکان دو تا شش ساله ، تامین حداکثر رشد ، تکامل و شکل گیری رفتارهای مثبت غذا خوردن در این گروه سنی است . بین سنین دو تا پنج سال ، تغییرات وسیعی در روند تکاملی و مهارت های یادگیری کودکان اتفاق می افتد . در پایان دو سالگی رشد جسمی و مغزی کاهش می یابد و بطور مشابه نیازهای تغذیه ای و اشتها نیز کم می شود . در حوالی دو تا پنج سالگی متوسط افزایش وزن کودک دو کیلوگرم و افزایش قد کودک هفت سانتی متر در هر سال افزایش می یابد و شکم جلو آمده کودک صاف شده و بدن او لاغرتر می شود.

کاهش طبیعی اشتها در این سنین اغلب موجب ایجاد نگرانی در مادر می شود و باید به والدین اطمینان داد که اگر رشد طبیعی است ، کودک به میزان کافی غذا دریافت می کند. اگر غذا به کودک در محیط آرام داده شود ، پذیرش غذا از سوی کودک بهتر خواهد شد . وعده های غذایی اصلی و میان وعده ها باید با توجه به زمان اشتهای کودک سرو شوند. به علاوه ، بهتر است وعده های غذایی متعدد اما کم حجمی در طول روز به کودک داده شود. بر اساس قاعده کلی و کاربردی ، مقدار غذای کافی که باید به کودک داد، یک قاشق سوپ خوری به ازای هر سال از سن اوست و غذای بیشتر باید مطابق با اشتهای کودک باشد

نگارش در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 رشد اجتماعی کودک:

کودک در خلال بازی  به کشف محیط اطراف خود می پردازدو ازطریق بازی ها نخستین گام ها برای اجتماعی شدن را برمی دارد اما بازي به خودي خود کودک را اجتماعي بار نمي آورد بازي بايد درجمع صورت بگيرد به قول دانشمندي:بازيهاي دسته جمعي براي اطفال ازپنج سالگي يک نياز طبيعي وبسيارجالب است ومنافع فراواني دربردارد.بنابراين دربازيهاي اجتماعي است که شخصيت کودک شکل مي گيرددرخلال بازيهاي دسته جمعي است که تفاهم واحترام رعايت حقوق ديگران  شکست وپيروزي ورعايت نظم وقانون ودفاع ازحقوق خودومسؤليت پذيري وهمکاري وتشریک مساعی با گروه را می آموزد .ازين رو روند زندگي اودچار تحول مي گردد دانشمندي بنام «کاپلان » در موردتأثيربازي بررشداجتماعي کودک مي گويد :بسياري ازتعاملات فردي کودک پيش دبستاني درچارچوب بازي روي مي دهد ودر روابط کودک با والدين خواهران وبرادران وهم سالانش تأثير مي گذاردودر واقع تأثیر گذاری به دیگران وتأثیر پذیری از آنها را یاد می گیرد.(شجاعي 1385صفحه 18)12

بنابراين نقش وارزش بازي درروند اجتماعي شدن کودک  محرز است ليکن آنچه مهم به نظر مي رسداينست که چه پيش زمينه هاي بايدسنجيده شود تا کودک به راحتي بتواند وارد بازيهاي گروهي 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

بچه هااز طریق ورزش وساعت تربیت بدنی یاد می گیرند:

 

 

 

يكي از مهم‌ترين نعمت ها، نعمت تندرستي و سلامت است كه مي‌تواند در موفقيت انسان عامل مهمي باشد. خانواده و يا در واحد يكي از روش هايي كه مي‌تواند اوقات فراغت افراد جامعه را زير پوشش قرار داده و بسياري از ضعف ها و كمبودهاي جسماني و رواني را رفع و درمان كند، ورزش و تفريحات سالم است. تربيت بدني و ورزش گذشته از جبران ضعف ها و حفظ تندرستي افراد، آنان را براي زندگي، تلاش و اهداف مشترك آماده مي‌سازد.

در آموزش و پرورش نيز نخستين هدف، رشد ابعاد گوناگون شخصيت فرد از جنبه هاي جسماني، رواني، اجتماعي و معنوي است. ورزش و هدف تربيتي آن، يادگيري مهارت‌هاي رفتاري را باعث مي‌شود و با چنين تعبيري ورزش به عنوان يك وسيله كمك‌كننده عملي، پيوسته با تربيت همراه است. معلمان ورزش بايد كودكان و نوجوانان را تشويق كنند تا در اوقات فراغت به فعاليت هاي ثمربخش و سودمند بپردازند. مربي علاوه بر آموزش بازي و انواع مهارت هاي ورزشي به دانش‌آموزان، بايد فعاليت هاي ورزشي را براي آنها لذت بخش كند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

دانستنی ها

یکی  از بخش های جذاب و دوست داشتنی وبلاگ ما، بخش دانستنی هاست که شما می توانید با مراجعه به این بخش اطلاعاتی در زمینه فرهنگ، ادبیات، هنر، ورزش

و دروس آموزشی را کسب نمایید و در صورت تمایل  شما نیز می توانید دانستی های خود را در قسمت "نظر دهید" وارد نمایید.

 

48977549637562721101.pngادبیات فارسی

  • موضوع: عالم تربیت
  • منبع: گلستان سعدی
  • تصحیح و توضیح: دکتر غلامحسین یوسفی،ص159-158

زبان کرد شخصی به غیبت دراز                  بدو گفت داننده ای سرافراز

که یاد کسان پیش من بد مکن                  مرا بد گمان در حق خود مکن

گرفتم ز تمکین او کم ببود                            نخواهد به جاه تو اندر فزود

  • اطلاعات عمومی
  • موضوع: جانوران
  • فکر می کنید چرا؟
  • نویسنده: جکی گاف
  • مترجم: فرحناز حسینی،ص18

 

کدام یک از مارمولک های صحرایی سمی هستند؟

صدهای نوع مارمولک در صحرا زندگی می کنند، امام تنها دو نوع آنها یعنی بزمچه هیلا بومی آمریکا و نوعی مارمولک مکزیکی سمی هستند. در هر حال نگران نباشید،

این مارمولک ها بیشتر برای محافظت از خودشان در برابر دشمن از سم استفاده می کنند، نه برای حمله به طعمه.

نگارش در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

آيا كودك شما نابغه است؟

بسیاری از پدران و مادران پیشاپیش رویای پیشرفت کودک خردسال خود را در سر می‌پرورانند اما بیشتر کودکان فقط از نظر والدین خود نابغه هستند. با وجود این برخی کودکان واقعا بااستعداد هستند؛ آیا کودک شما نیز جزء این گروه است؟ دستورالعمل‌های محدودی هستند که نبوغ و استعداد کودکان را نشان می‌دهند که در ادامه به ۱۰ مورد از آنها اشاره می‌شود:

دامنه لغات پیشرفته: این‌که کودک زود به حرف بیاید به تنهایی نمی‌تواند نشانه نبوغ و استعداد او باشد، اما اگر او از لغات و جملات پیشرفته استفاده ‌کند، احتمالا به‌‌ همان باهوشی است که فکرش را می‌کنید. یک کودک ۲ ساله معمولی می‌تواند جمله‌ای مانند «یک سگ آنجاست» را به زبان بیاورد اما یک کودک نابغه این جمله را می‌گوید: «یک سگ قهوه‌ای در حیاط پشتی است و دارد گل‌ها را بو می‌کند.»

درک مفاهیم پیچیده: کودکان بسیار باهوش می‌توانند مفاهیم پیچیده را درک کنند، از روابط گوناگون سر در بیاورند و انتزاعی فکر کنند. آنها مشکلات را عمیقا می‌فهمند و به راه‌حل‌ها می‌اندیشند.

حافظه خوب و قوی: بعضی از کودکان بااستعداد می‌توانند وقایعی را از گذشته (دوران طفولیت) خود به یاد بیاورند. مثلا یک کودک ۲ ساله نابغه ممکن است اتفاقی را که در ۱۸ ماهگی برای او روی داده به یاد بیاورد.

توانایی خواندن و نوشتن در سنین پایین: اگر کودک شما به طور غریزی باهوش باشد، احتمالا خیلی زود بدون این‌که آموزش رسمی دیده باشد، توانایی خواندن و نوشتن را پیدا می‌کند.

تمرکز بالا و طولانی مدت: کودکان را با بی‌دقتی و بی‌توجهی می‌شناسند اما گروه نابغه می‌توانند به مدت طولانی تمرکز خود را حفظ کنند.

نگارش در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 


1- تهیه و در اختیار گذاشتن انواع بازی ها ، کتابهای فکری متناسب با سنین کودکان، تشویق به انجام بازی های جسمی و فکری

 

2- انجام بازی های تقلیدی ، اجرای نمایشنامه و خواندن ترانه و حفظ اشعار 

کودکانه

-3 تهیه و در اختیار گذاشتن انواع وسایل و روشهای نقاشی ، مجسمه سازی ،

 شمع سازی و ...


-4 تشویق به شنیدن و درک موسیقی و تقویت مهارت شنوایی کودک.


-5 گفتگو با کودک در باره احساسات او از چیزهایی که می بیند و می شنود 

ونیز ترغیب او به استفاده ازنقاشی یا سایر مهارتها برای بیان افکار و احساسات

 خود.


-6 پرهیز از بی اعتنایی به پرسش ها و احساسات کودک ، لزوم تشویق و 

ترغیباو برای هم اندیشیجهت یافتن پاسخ ها. پرهیز از ارائه پیوسته پاسخ 

های آماده و سهل الوصول.


-7 در امور شخصی ، به فرزندان حق انتخاب و اظهار نظر بدهیم . مثلا : در 

انتخاب رنگ لباس و نوعاسباب بازی و...


-8 یک داستان را انتخاب و نیمه تمام بخوانیم . سپس از کودک بخواهیم که قصه 

را با ذوق خودش تکمیلکند.


-9 در باره حوادث و شخصیت های داستان ها با کودک گفت و گو کنیم و 

پرسش های ساده و جالببپرسیم.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

اسباب بازی به فعالیت های خلاقیت آمیز کودکان کمک می کند

 

 


انتخاب نوع اسباب بازی به تقویت ذهن خلاق در کودکان کمک می کند .


کودکان بازی را بسیار دوست دارند و این زمان را بر هر چیز دیگری ترجیح می دهند . انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان در هر سنی بسیار حائز اهمیت است. اغلب خانواده ها وقتی به مغازه های فروش اسباب بازی مراجعه می کنند، سعی دارند از بین اسباب بازی های خشن و تفریحی، اسباب بازی هایی را خرید کنند که ذهن کودکان را به خلاقیت وادار کند. بنابراین، بازی های فکری و آموزشی در میان سایر اسباب بازی ها یک سر و گردن بالاتر قرار دارند. با این حال، با ورود رایانه و بازی های رایانه ای، هم اینک کودکان و نوجوانان دوست دارند به جای بازی با وسایل تفریحی و ورزشی، به این نوع بازی های دیجیتالی بپردازند. 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

خلاقیت در بازی

 

 

یکی از صفاتی که انسان را برتر از موجودات دیگر و به عنوان اشرف مخلوقات مطرح کرده، خلاقیت اوست

.در دهه اخیر این موضوع به روشنی در کشورهای پیشرفته قابل مشاهده است و همه ما شاهد خلاقیت چشمگیر و پیشرفت لحظه به لحظه جوامع هستیم. شکی نیست که جامعه ای که کودکان خلاق دارد بزرگ ترین منابع را در اختیار دارد.

 

بنابراین اگر می خواهید کودکانی خلاق و مبتکر داشته باشید، باید در انتخاب اسباب بازی برای آنها دقت لازم را به کار برید. اسباب بازی هایی انتخاب کنید که ساعت ها کودک را به خود مشغول دارد و راه های متعددی برای بازی با آن باشد، مثل انواع لگو، پازل و ...

 

لازم به ذکر است که غیر از مهم بودن اسباب بازی ، کودک در هنگام بازی می تواند عقاید خود را ابراز کند اگر چه عقاید او ممکن است غیر اصولی باشد ولی نباید توسط شما یا دیگران مورد سرزنش یا انتقاد قرار گیرد. وسایل بازی خلاق که می تواند برای کودک تهیه کرد عبارت است از:


ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 ... 10 11 12 13 14 ... 28 صفحه بعد