بنفشه
کودکان نوآموزان مربیان پیش دبستانی
نگارش در تاريخ سه شنبه 20 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 


 تأثيرات دوره پيش دبستاني بر آمادگي نونهالان

پژوهشهاي انجام شده در دنيا حاكي از آن است كودكاني كه آموزشهاي پيش دبستاني را مي گذرانند نسبت به كودكاني كه اين آموزشها را نديده اند، مستقل تر و منظم تر هستند و از ثبات عاطفي بيشتر و اضطراب كمتري برخوردارند. روحيه مشاركت و فعاليتهاي گروهي واجتماعي در آنان تقويت شده و داراي ارتباطات قوي تر مي باشند. در اين خصوص علي اصغر خليل زاده امينيان معاونت آموزش و پرورش عمومي سازمان آموزش و پرورش خراسان رضوي اشاره اي به پيشينه دوره پيش دبستاني داشت كه مي خوانيد.

تاريخچه پيش دبستاني در ايران به چه سالي برمي گردد؟

كودكستان و دوره پيش دبستاني با قدمتي 80 ساله در ايران سابقه درخشان ايران در اين عرصه را نشان مي دهد. اولين كودكستان توسط مرحوم باغچه بان در تبريز داير شد و در سال 1310 مجوز تأسيس كودكستان توسط وزارت معارف صادر شد، از اين رو سال 1310 آغاز فصل جديدي در تاريخ آموزش پيش دبستاني كشور به شمار مي رود. اولين آيين نامه ويژه كودكستانها در مراكز پيش دبستاني در سال 1312 به تصويب شوراي عالي فرهنگ رسيد و كودكستان به شكل امروزي در سال 1334 با دستورالعملي مبني بر تشكيل كودكستانهاي دولتي از طرف آموزش و پرورش راه اندازي شد و در سال 1353، اصلاحاتي در آيين نامه كودكستانها به عمل آمده كه بر طبق آن فقط ثبت نام كودكان 5 ساله در كلاسهاي آمادگي با نظارت آموزش و پرورش مجاز شمرده شد و ثبت نام كودكان 3 تا 5 ساله در كودكستانهاي خصوصي با نظارت سازمان بهزيستي انجام مي گيرد.

دوره پيش دبستاني اكنون به چه صورت است؟


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

افسردگی در کودکان

 

نکات کوتاه ، اما کاربردی کودکان

 

 

کودکان به هیچ وجه در برابر عواطف شدید و حوادث تتش‌زا که ممکن است به افسردگی منجر شوند، مصون نیستند. برخی ار نشانه‌های بروز افسردگی در کودکان اینها هستند:

 

 از دست دادن اشتها، یا کاهش وزن.

 

 از دست دادن میل به بازی کردن.

 

 از دست دادن اعتماد به نفس یا عزت نف


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 علت ریسه رفتن در کودکان چیست؟

 


علت ريسه رفتن در كودكان چيست؟


علت واقعي آن دقيقا مشخص نشده است ، اما ممكن است به دليل مسائل روحي رواني ويا عادتي باشد. آنچه كه در اين رابطه مهم است عدم وجود ضايعه و اختلال عصبي درمغز است و مي توان آنرا يك مسئله طبيعي تلقي نمود كه دربرخي از كودكان وجود دارد .

 

 

آيا در موقع ريسه رفتن ممكن است قسمتي از بدن كودك دچار لرز و انقباضات مكرر ( همانند تشنج ) شود؟

 

- بله . درحدود يك س


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 مفاهيم نمادها و رنگها در نقاشي كودكان :
چشم، چشم، دو ابرو / نقاشي و شخصيت كودكان:
[تصویر:  naghashiye-kodak...jpg] تصاوير زيباسازی وبلاگ،قالب وبلاگ،خدمات وبلاگ نويسان،آپلودعكس، كد موسيقی، روزگذر دات كام http://roozgozar.com  
نکاتی آموزنده برای والدین عزیز دررابطه بانقاشی کودکان:

روانشناسان به طرق مختلف درباره کودکان تحقيق کرده اند که يکي از مهمترين آنها تجزيه و تحليل نقاشي هاي کودکان است. نقاشي، کودک را در مراحلي که حواث اطراف خود را دسته بندي و عرضه مي کند و روند تکامل يافته اي را از زمان خط خطي کردن ساده تا زماني که خطوط معني دار و مبتني بر قوانين پرسپکتيو و شالوده منطقي را رسم مي کند مي توان چيزي شبيه خواب و رويا معني کرد. نقاشي مانند خواب و رويا به کودک فرصت مي دهد اطلاعات و اعمالي را که از دنياي بيرون کسب مي کند از هم جدا و سپس آنها را دوباره تنظيم کند. 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 یکی از دلائل مهم ترک تحصیل های مداوم دانش آموزان افزوده شدن آنان برخیل بیسوادان ساده انگاریهایی است که درباره کار مربی گری و معلمی کودکستان ها و مراکز پیش دبستانی و آموزشگاها وجود دارد. مربی کودکستان ودبستان باید علاوه بر هوش و انگیزه و انسان دوستی و تقوا و مجهز به دانش تخصصی آموزش و پرورش پیش دبستان و دبستانی باشد تا بتواند به رشد شخصیت و تفکر و خلاّقیت و مهارت و کارآئی و قدرت سازگاری کودکان یاری رسانند. مربیان باید چنان دانش و شخصیتی یافته باشند تا بتوانند راهنما و مددکار کودکان باشند و در آنان اعتماد به نفس و احساس امنیت و امکان شکوفایی استعدادهایشان را به وجود آورند مثلاً درک عمیق و همه جانبه این نکته برای مربی ضروری است که تمام فعالیت های آموزشی و پرورشی کودکستان باید بازی گونه انجام گیرد و کلیه اقدامات آموزش و پرورش پیش دبستانی باید مبتنی بر کار گیری هوش علمی کودکان برای کسب مفاهیم و مهارت های اساسی باشد.

شکوفایی و رشد ظرفیتهای خدادای کودکان و دبستانی به شخصیت مثبت وقتی میسر خواهد بود که آموزش و پرورش به مسائل زیر تأکید ورزد.

۱) یادگیری مهارتهای زبانی تا نیازها و خواسته ها خود را به دیگران بفهمانند و احساسات دیگران را نیز بفهمند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 چگونه دانش آموزان خلاق تربیت کنیم؟روش های پرورش خلاقیت دانش آموزان در کلاس درس و مدرسه

خلاقیت زیباترین و شگفت انگیزترین خصیصه ی انسان است. غنا، پویایی و بقای هر فرهنگ و تمدنی به خلاقیت مردمان آن بستگی دارد و این واقعیت را تاریخ بارها به اثبات رسانده است.

اکنون در آغاز هزاره ی سوم به جرأت می توان گفت خلاقیت همان چیزی است که زندگی مدرن بشر متمدن را از زندگی ابتدایی انسان نخستین جدا می کند. اگر اکنون در شروع قرن بیست ویکم مشاهده می کنیم که در قسمتی از دنیا انسان هایی رؤیایی دست یابی به کرات دور دست و سکونت در فضا را به واقعیتی عینی بدل کرده اند ، برای لحظه ای بیندیشیم که در همین لحظه در گوشه های دیگری از دنیا ، انسان های دیگری نیز زندگی می کنند که شیوه ی زیستن آنها همانند بشر هزاران سال پیش است ، به راز خلاقیت ، این موهبت منحصر به فرد انسان ، پی خواهیم برد.

 

 

فصل اول

ویژگیهای شخصیت خلاق

دانش آموز خلاق را بشناسید

ویژگیهای شخصیت خلاق


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ دو شنبه 19 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

با كودكان دروغگوي خود چه كنيم؟

تنبیه و دعوا کردن کودکانی که دروغ می گویند، هیچ فایده ای ندارد. بهتر است به جای این کار، ابعاد دنیای تخیلی آنها را تغییر دهیم.

هنگامی که والدین به یکدیگر دروغ می گویند، در واقع به کودک می آموزند که تو نیز می توانی این کار را بکنی. شنیدن دروغ های افراد بزرگسال به هنگام صحبت با تلفن نیز همین اثر را روی کودک دارد.

برخی از کودکان در حدود سن سه سالگی، تمایل شدیدی به دروغ گفتن دارند. به راستی علت آن چیست؟

متخصصین روانکاو علل مختلفی را در این امر مؤثر می دانند، دکتر کاپادونیا، رئیس بخش روان شناسی اطفال بیمارستان شهر میلان در این باره می گوید: «دروغگویی کودکان در این سن با دروغگویی بچه ها در سنین بالاتر کاملاً متفاوت است. کودکی که هنوز قادر به تشخیص واقعیت و خیال و رؤیا نیست، برای تجربه احساس شادی و غم به طور واقعی، خود را در دنیای خیالی

 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ یک شنبه 18 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 سه الف لازمه تغییربزرگ

اطمینان :

شاید بارها و بارها این داستان را شنیده باشید که روزی

اهل روستا تصمیم گرفتند برای بارش باران دعا کنند در روز مقرر همه

گرد آمدند و تنها پسربچه ای در میان جمع چتری به همراه آورده بود و

این همان اطمینان است.

 

 

ایمان :

 

همانند کودک یک ساله ای است که وقتی او را به هوا می اندازید

 

می خندد چون یقین دارد که شما او را خواهید گرفت.

 

امید : 

هر شب با امید به زیباییهای روز بعد و آنچه در انتظارمان خواهد بود

چشم ها را می بندیم در حالیکه نمی دانیم آیا فردا طلوع خورشید را خواهیم دید؟

نگارش در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

تغذیه دوران کودکی همیشه از موضوعات بحث انگیز بوده و هست . گروه های پیش دبستانی از کودکان دو تا شش ساله تشکیل می شوند . در این سنین ، کودک از نظر جسمی ، روانی ، شناختی و حتی عاطفی رشد سریعی دارد . ازآنجا که کودکان در حال رشد بوده و اجزای گوناگون بدن آنها همچون استخوان ها ، دندان ها ، عضلات و سلول های خونی در حال کامل شدن هستند . بنابر این ، در مقایسه با بزرگسالان به نسبت وزن بدن شان به مواد مغذی بیشتری نیاز دارند. یک کودک پیش دبستانی از نظر دریافت غذا کاملا وابسته به دیگران است .

او از عادات غذایی والدین و سایر افرادی که مراقبتشان را بر عهده دارند ، پیروی می کند . هدف از توصیه های تغذیه ای برای کودکان دو تا شش ساله ، تامین حداکثر رشد ، تکامل و شکل گیری رفتارهای مثبت غذا خوردن در این گروه سنی است . بین سنین دو تا پنج سال ، تغییرات وسیعی در روند تکاملی و مهارت های یادگیری کودکان اتفاق می افتد . در پایان دو سالگی رشد جسمی و مغزی کاهش می یابد و بطور مشابه نیازهای تغذیه ای و اشتها نیز کم می شود . در حوالی دو تا پنج سالگی متوسط افزایش وزن کودک دو کیلوگرم و افزایش قد کودک هفت سانتی متر در هر سال افزایش می یابد و شکم جلو آمده کودک صاف شده و بدن او لاغرتر می شود.

کاهش طبیعی اشتها در این سنین اغلب موجب ایجاد نگرانی در مادر می شود و باید به والدین اطمینان داد که اگر رشد طبیعی است ، کودک به میزان کافی غذا دریافت می کند. اگر غذا به کودک در محیط آرام داده شود ، پذیرش غذا از سوی کودک بهتر خواهد شد . وعده های غذایی اصلی و میان وعده ها باید با توجه به زمان اشتهای کودک سرو شوند. به علاوه ، بهتر است وعده های غذایی متعدد اما کم حجمی در طول روز به کودک داده شود. بر اساس قاعده کلی و کاربردی ، مقدار غذای کافی که باید به کودک داد، یک قاشق سوپ خوری به ازای هر سال از سن اوست و غذای بیشتر باید مطابق با اشتهای کودک باشد

نگارش در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 رشد اجتماعی کودک:

کودک در خلال بازی  به کشف محیط اطراف خود می پردازدو ازطریق بازی ها نخستین گام ها برای اجتماعی شدن را برمی دارد اما بازي به خودي خود کودک را اجتماعي بار نمي آورد بازي بايد درجمع صورت بگيرد به قول دانشمندي:بازيهاي دسته جمعي براي اطفال ازپنج سالگي يک نياز طبيعي وبسيارجالب است ومنافع فراواني دربردارد.بنابراين دربازيهاي اجتماعي است که شخصيت کودک شکل مي گيرددرخلال بازيهاي دسته جمعي است که تفاهم واحترام رعايت حقوق ديگران  شکست وپيروزي ورعايت نظم وقانون ودفاع ازحقوق خودومسؤليت پذيري وهمکاري وتشریک مساعی با گروه را می آموزد .ازين رو روند زندگي اودچار تحول مي گردد دانشمندي بنام «کاپلان » در موردتأثيربازي بررشداجتماعي کودک مي گويد :بسياري ازتعاملات فردي کودک پيش دبستاني درچارچوب بازي روي مي دهد ودر روابط کودک با والدين خواهران وبرادران وهم سالانش تأثير مي گذاردودر واقع تأثیر گذاری به دیگران وتأثیر پذیری از آنها را یاد می گیرد.(شجاعي 1385صفحه 18)12

بنابراين نقش وارزش بازي درروند اجتماعي شدن کودک  محرز است ليکن آنچه مهم به نظر مي رسداينست که چه پيش زمينه هاي بايدسنجيده شود تا کودک به راحتي بتواند وارد بازيهاي گروهي 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

بچه هااز طریق ورزش وساعت تربیت بدنی یاد می گیرند:

 

 

 

يكي از مهم‌ترين نعمت ها، نعمت تندرستي و سلامت است كه مي‌تواند در موفقيت انسان عامل مهمي باشد. خانواده و يا در واحد يكي از روش هايي كه مي‌تواند اوقات فراغت افراد جامعه را زير پوشش قرار داده و بسياري از ضعف ها و كمبودهاي جسماني و رواني را رفع و درمان كند، ورزش و تفريحات سالم است. تربيت بدني و ورزش گذشته از جبران ضعف ها و حفظ تندرستي افراد، آنان را براي زندگي، تلاش و اهداف مشترك آماده مي‌سازد.

در آموزش و پرورش نيز نخستين هدف، رشد ابعاد گوناگون شخصيت فرد از جنبه هاي جسماني، رواني، اجتماعي و معنوي است. ورزش و هدف تربيتي آن، يادگيري مهارت‌هاي رفتاري را باعث مي‌شود و با چنين تعبيري ورزش به عنوان يك وسيله كمك‌كننده عملي، پيوسته با تربيت همراه است. معلمان ورزش بايد كودكان و نوجوانان را تشويق كنند تا در اوقات فراغت به فعاليت هاي ثمربخش و سودمند بپردازند. مربي علاوه بر آموزش بازي و انواع مهارت هاي ورزشي به دانش‌آموزان، بايد فعاليت هاي ورزشي را براي آنها لذت بخش كند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

دانستنی ها

یکی  از بخش های جذاب و دوست داشتنی وبلاگ ما، بخش دانستنی هاست که شما می توانید با مراجعه به این بخش اطلاعاتی در زمینه فرهنگ، ادبیات، هنر، ورزش

و دروس آموزشی را کسب نمایید و در صورت تمایل  شما نیز می توانید دانستی های خود را در قسمت "نظر دهید" وارد نمایید.

 

48977549637562721101.pngادبیات فارسی

  • موضوع: عالم تربیت
  • منبع: گلستان سعدی
  • تصحیح و توضیح: دکتر غلامحسین یوسفی،ص159-158

زبان کرد شخصی به غیبت دراز                  بدو گفت داننده ای سرافراز

که یاد کسان پیش من بد مکن                  مرا بد گمان در حق خود مکن

گرفتم ز تمکین او کم ببود                            نخواهد به جاه تو اندر فزود

  • اطلاعات عمومی
  • موضوع: جانوران
  • فکر می کنید چرا؟
  • نویسنده: جکی گاف
  • مترجم: فرحناز حسینی،ص18

 

کدام یک از مارمولک های صحرایی سمی هستند؟

صدهای نوع مارمولک در صحرا زندگی می کنند، امام تنها دو نوع آنها یعنی بزمچه هیلا بومی آمریکا و نوعی مارمولک مکزیکی سمی هستند. در هر حال نگران نباشید،

این مارمولک ها بیشتر برای محافظت از خودشان در برابر دشمن از سم استفاده می کنند، نه برای حمله به طعمه.

نگارش در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

آيا كودك شما نابغه است؟

بسیاری از پدران و مادران پیشاپیش رویای پیشرفت کودک خردسال خود را در سر می‌پرورانند اما بیشتر کودکان فقط از نظر والدین خود نابغه هستند. با وجود این برخی کودکان واقعا بااستعداد هستند؛ آیا کودک شما نیز جزء این گروه است؟ دستورالعمل‌های محدودی هستند که نبوغ و استعداد کودکان را نشان می‌دهند که در ادامه به ۱۰ مورد از آنها اشاره می‌شود:

دامنه لغات پیشرفته: این‌که کودک زود به حرف بیاید به تنهایی نمی‌تواند نشانه نبوغ و استعداد او باشد، اما اگر او از لغات و جملات پیشرفته استفاده ‌کند، احتمالا به‌‌ همان باهوشی است که فکرش را می‌کنید. یک کودک ۲ ساله معمولی می‌تواند جمله‌ای مانند «یک سگ آنجاست» را به زبان بیاورد اما یک کودک نابغه این جمله را می‌گوید: «یک سگ قهوه‌ای در حیاط پشتی است و دارد گل‌ها را بو می‌کند.»

درک مفاهیم پیچیده: کودکان بسیار باهوش می‌توانند مفاهیم پیچیده را درک کنند، از روابط گوناگون سر در بیاورند و انتزاعی فکر کنند. آنها مشکلات را عمیقا می‌فهمند و به راه‌حل‌ها می‌اندیشند.

حافظه خوب و قوی: بعضی از کودکان بااستعداد می‌توانند وقایعی را از گذشته (دوران طفولیت) خود به یاد بیاورند. مثلا یک کودک ۲ ساله نابغه ممکن است اتفاقی را که در ۱۸ ماهگی برای او روی داده به یاد بیاورد.

توانایی خواندن و نوشتن در سنین پایین: اگر کودک شما به طور غریزی باهوش باشد، احتمالا خیلی زود بدون این‌که آموزش رسمی دیده باشد، توانایی خواندن و نوشتن را پیدا می‌کند.

تمرکز بالا و طولانی مدت: کودکان را با بی‌دقتی و بی‌توجهی می‌شناسند اما گروه نابغه می‌توانند به مدت طولانی تمرکز خود را حفظ کنند.

نگارش در تاريخ شنبه 17 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 


1- تهیه و در اختیار گذاشتن انواع بازی ها ، کتابهای فکری متناسب با سنین کودکان، تشویق به انجام بازی های جسمی و فکری

 

2- انجام بازی های تقلیدی ، اجرای نمایشنامه و خواندن ترانه و حفظ اشعار 

کودکانه

-3 تهیه و در اختیار گذاشتن انواع وسایل و روشهای نقاشی ، مجسمه سازی ،

 شمع سازی و ...


-4 تشویق به شنیدن و درک موسیقی و تقویت مهارت شنوایی کودک.


-5 گفتگو با کودک در باره احساسات او از چیزهایی که می بیند و می شنود 

ونیز ترغیب او به استفاده ازنقاشی یا سایر مهارتها برای بیان افکار و احساسات

 خود.


-6 پرهیز از بی اعتنایی به پرسش ها و احساسات کودک ، لزوم تشویق و 

ترغیباو برای هم اندیشیجهت یافتن پاسخ ها. پرهیز از ارائه پیوسته پاسخ 

های آماده و سهل الوصول.


-7 در امور شخصی ، به فرزندان حق انتخاب و اظهار نظر بدهیم . مثلا : در 

انتخاب رنگ لباس و نوعاسباب بازی و...


-8 یک داستان را انتخاب و نیمه تمام بخوانیم . سپس از کودک بخواهیم که قصه 

را با ذوق خودش تکمیلکند.


-9 در باره حوادث و شخصیت های داستان ها با کودک گفت و گو کنیم و 

پرسش های ساده و جالببپرسیم.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

اسباب بازی به فعالیت های خلاقیت آمیز کودکان کمک می کند

 

 


انتخاب نوع اسباب بازی به تقویت ذهن خلاق در کودکان کمک می کند .


کودکان بازی را بسیار دوست دارند و این زمان را بر هر چیز دیگری ترجیح می دهند . انتخاب اسباب بازی مناسب برای کودکان در هر سنی بسیار حائز اهمیت است. اغلب خانواده ها وقتی به مغازه های فروش اسباب بازی مراجعه می کنند، سعی دارند از بین اسباب بازی های خشن و تفریحی، اسباب بازی هایی را خرید کنند که ذهن کودکان را به خلاقیت وادار کند. بنابراین، بازی های فکری و آموزشی در میان سایر اسباب بازی ها یک سر و گردن بالاتر قرار دارند. با این حال، با ورود رایانه و بازی های رایانه ای، هم اینک کودکان و نوجوانان دوست دارند به جای بازی با وسایل تفریحی و ورزشی، به این نوع بازی های دیجیتالی بپردازند. 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

خلاقیت در بازی

 

 

یکی از صفاتی که انسان را برتر از موجودات دیگر و به عنوان اشرف مخلوقات مطرح کرده، خلاقیت اوست

.در دهه اخیر این موضوع به روشنی در کشورهای پیشرفته قابل مشاهده است و همه ما شاهد خلاقیت چشمگیر و پیشرفت لحظه به لحظه جوامع هستیم. شکی نیست که جامعه ای که کودکان خلاق دارد بزرگ ترین منابع را در اختیار دارد.

 

بنابراین اگر می خواهید کودکانی خلاق و مبتکر داشته باشید، باید در انتخاب اسباب بازی برای آنها دقت لازم را به کار برید. اسباب بازی هایی انتخاب کنید که ساعت ها کودک را به خود مشغول دارد و راه های متعددی برای بازی با آن باشد، مثل انواع لگو، پازل و ...

 

لازم به ذکر است که غیر از مهم بودن اسباب بازی ، کودک در هنگام بازی می تواند عقاید خود را ابراز کند اگر چه عقاید او ممکن است غیر اصولی باشد ولی نباید توسط شما یا دیگران مورد سرزنش یا انتقاد قرار گیرد. وسایل بازی خلاق که می تواند برای کودک تهیه کرد عبارت است از:


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 غالبا والدین متوجه نمی‌شوند که زود خوابیدن باعث خواب راحتی می شود. وقتی کودکان خیلی خسته باشند، به سختی به خواب می‌روند.

 

 


 

خوابیدن کودک

1- رفتن به رختخواب در یک ساعت مشخص در هر شب

حتی اگر کودک شما آنقدر کوچک باشد که معنی ساعت 8 شب را نفهمد، بدنش می‌فهمد.

رفتن به رختخواب در یک ساعت مشخص باعث می‌شود که از لحاظ جسمی و ذهنی در همان ساعت مشخص به خواب بروید.

سعی کنید در آخر هفته‌ها و یا ایام تعطیل نیز این قانون کلی را برای کودکتان در نظر بگیرید. کودکانی که در آن ایام دیر می‌خوابند، در روزهای عادی، سخت به خواب می‌روند.

 

2- خاموش کردن تلویزیون

قبل از رفتن به رختخواب، تلویزیون را خاموش کنید تا کودک آرامش داشته باشد.

برنامه‌های پرسر و صدا، خشونت آمیز و یا جنگی می‌تواند بسیار تحریک کننده باشد. بهتر است بچه را از دیدن این فیلم‌ها دور کنید.

برنامه‌های هیجانی می‌توانند بچه را بی خواب کنند و باعث سخت خوابیدن او شوند.

برنامه‌های ترسناک می‌توانند باعث دیدن کابوس در بچه شوند.

تحقیقات نشان داده است که حتی اخبار تلویزیون می‌توانند ترسناک باشند و بچه‌ها نتوانند راحت بخوابند


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 اضطراب کودکانه


کودکان هم مانند بزرگسالان در طی زندگیشان به اضطراب مبتلا می شوند و به میزان بزرگسالان از این اضطراب ها رنج می برند. از جمله وقایع استرس زای زندگی مثل شروع مدرسه، جابجایی از جایی به جایی دیگر یا از دست دادن والدین می تواند جرقه ای برای شروع اضطراب در آنها شود؛ هر چند که لازم نیست حتما یک عامل استر­س زای خاص مقدمه رشد اختلال باشد. تحقیقات نشان داده است که اگراین اختلال در کودکی درمان نشود، این کودکان احتمال بیشتری دارد که در آینده در مدرسه عملکرد ضعیفی داشته باشند و نسبت به ابتلا به سوء مصرف مواد مستعدتر خواهند بود.کودکان خردسال مبتلا به اضطراب معمولا بسیار ترسیده، نگران و مضطرب هستند و نمی توانند عملکرد نرمالی داشته باشند.ممکن است اضطراب بسیار طولانی مدت باشد و در زندگی کودک به شدت اختلال ایجاد کند. اگر این اختلالات زود درمان نشوند منجر به دیر شروع کردن مدرسه یا ناتوانی برای تمام کردن درس، روابط غیرعادی و مختل با همسالان، عزت نفس پایین، سوء استفاده از مواد یا داروها، مشکل در تطبیق یافتن با موقعیت های کاری واختلال اضطراب در بزرگسالی بشوند.


انواع اضطراب 

برای اینکه بدانیم چگونه از پس اضطراب بربیاییم باید انواع اضطراب را بشناسیم و با شناخت کامل نسبت به مقابله با آنها اقدام کنیم.
اضطراب فراگیر: در روان درمانی فرض بر آن است که یک سلسله افکار مخدوش و تحریف شده در بیماروجود دارد و مستقیما به همین ها پرداخته می شود. به علاوه از فنون رفتاری خاصی مثل آموزش آرمیدگی  (Relaxation)نیز استفاده می شود. هنگامی که شخص مضطرب می شودواکنش وی متشکل از سه جزء متفاوت است : (جزء فیزیولوژیک )افزایش ضربان قلب


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 از آنجا که پرورش خلاقیت و استعدادهای بچه ها تأثیر بسیار مهمی در آینده شان دارد، از دکتر فاطمه محرری، فوق تخصص روان پزشکی کودکان و نوجوانان و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد خواستیم تا ما را بیشتر با این مقوله آشنا کند.
*شاید بد نباشد، در ابتدا خلاقیت را تعریف کنید.
** ابتدا باید اشاره کرد که اولین خلاق و مبتکر، خداوند متعال است. 
خلاقیت صفتی است که در همه ما وجود دارد، اما به آموزش و پرورش نیاز دارد تا به شکوفایی برسد. در مورد خلاقیت می توان از مجموعه آنها گفت «خلاقیت توانایی دیدن چیزها به شیوه های جدید و یافتن راه حل های نو با نگاه متفاوت به مسأله است.» مقوله خلاقیت از موارد بسیار مهم در داشتن زندگی سازنده و موفق است. شاید به همان اندازه که مهم است، بدانیم چه کارهایی خلاقیت کودک را افزایش می دهد، به همان اندازه هم مهم است بدانیم که چه کارهایی را نباید انجام داد تا به خلاقیت او آسیب نزند. 
*خانواده چه تأثیری در تقویت این توانمندی دارد؟
** خانواده از عوامل بسیار مهم در رشد و پرورش خلاقیت کودکان است. پدر و مادر با درگیر شدن در فعالیتهای خلاقانه کودک در پرورش خلاقیت او سهیم هستند. باید فرصتهای لازم برای پرسش، جستجو و کشف محیط به کودکان داده شود. زمینه رشد خلاقیت زمانی فراهم می شود که به کودک آزادی داده شود و به او به عنوان یک فرد احترام بگذارند. 
*چه کارهایی به پرورش خلاقیت کودک کمک می کند؟
** توانایی ها و علایق کودک را تشویق کنید. همه ما ضعفها و توانایی هایی داریم، چیزهایی است که به آنها علاقه مندیم و از آنها لذت می بریم. بچه ها هم از این قاعده مستثنا نیستند. پدر و مادر باید علایق کودک را شناسایی کنند و حوزه های توانایی او را تقویت کنند. تقویت این نکات، احساس بهتر و مفیدتر بودن به کودک می دهد. البته به این معنا نیست که روی یک نقطه تمرکز کنید و فرزندتان را یک بعدی پرورش دهید، بلکه باید سایر نیازهای متناسب با جنس و سن او را نیز بیاموزید. نکته مهم دیگر اینکه به دنبال علاقه مندی های فرزندتان باشید، نه خودتان. در بسیاری موارد، پدر و مادر آرزویی داشته اند که به آن نرسیده اند و حالا می خواهند از سوی فرزندشان این ناکامی را جبران کنند. شاید آرزوی شما این است که او پزشک شود، ولی او در هنر، نقاشی و شعر توانایی دارد. پس او را در تقویت این استعدادها یاری کنید. 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

من چه قدر خوشحالم؟ چه قدر ناراحت؟
خوشحالی

 

یادت باشد که حس های تو هم کم و زیاد دارد. تو بعضی وقت ها خیلی غمگینی و گاهی کم. بعضی وقت ها خیلی خوش حالی وبعضی وقت ها فقط کمی خوش حالی. تازه بعضی وقت ها ممکن است نه خوشحال باشی و نه غمگین. حالا بگو که اگر اتفاق هایی که می گویم برایت بیفتد خوش حال می شوی یا غمگین؟ خیلی غمگین می شوی یا خیلی خوشحال؟

 

حس های دیگران

فکر کن که موقع بازی حواست نبوده ویکی از استکان های مامان را شکسته ای. خب معلوم است که مامان از دستت عصبانی می شود. اما چه قدر عصبانی؟ کم عصبانی می شود؟ خیلی کم عصبانی می شود؟ نه کم نه زیاد عصبانی می شود؟ زیاد عصبانی می شود؟خیلی زیاد عصبانی می شود؟ این ها خیلی با هم فرق دارد، اگر تو فکر کنی مامان خیلی عصبانی شده است، احساس خیلی بدی به تو دست می دهد، اما ممکن است مامان فقط " کمی" عصبانی شده باشد.

فکر کن که وقت نکرده ای یکی از ده مسأله ریاضی که معلم داده را حل کنی. فکر می کنی معلمت چه حسی دارد؟ عصبانی است؟ خیلی عصبانی است؟ کم عصبانی است؟

فکر کن دوستت در درس فارسی نمره اش کمتر از بقیه شده است. به نظرت او الان چه قدر غمگین است؟ خیلی زیاد غمگین است؟ زیاد غمگین است؟ کمی غمگین است؟


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 
مهارت شنیداری کودکانمهارت شنیداری کودک نخستین مهارت زبانی است كه كودكان كسب می كنند. در حقیقت قدرت شنیدن و تشخیص صداها در قبل از تولد توسعه می یابد. در مدت دو هفته بعد از تولد، كودك می تواند صدای مادرش را از دیگر صداهای پیرامونش تشخیص دهد. 
  
 مهارت شنیداری، مهارتی است كه از 
مهارت های زبانی دیگر كمتر مورد توجه قرار گرفته است. این در حالی است كه كودك بیشتر وقت خود را به شنیدن می گذارند. مهارت شنیداری، كودكان را قادر می سازد تا دایره واژگانی خود را افزایش داده و الگوهای جمله ای و ساختاری زبان خود را به وجود آورند. 
  
 در حقیقت مهارت شنیداری باعث پیشرفت در دیگر مهارت های زبانی می شود. عوامل گوناگونی می توانند بر مهارت شنیداری تاثیر بگذارند. این عوامل می تواند عوامل بیرونی و درونی باشد. مثلا اگر مدرسه ای در نزدیك یك فرودگاه و یا در مسیر ریل قطار باشد، این سر و صداها كه یك عامل بیرونی است می تواند بر قدرت شنیداری كودك تاثیرگذار باشد.

ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 در ابتدا بهتـــر است بدانيـــم كه مسئوليت چيست؟ واژه مسئوليت از لحاظ لغوي به معني توانايي پاسخ دادن، و در عرف عام به مفهوم تصميم گيريهاي مناسب و موثر است. منظور از تصميم گيري مناسب، آن است كه كودك در چارچوب هنجارهاي اجتماعي و انتطاراتي كه معمولا از او مي رود، دست به انتخابي بزند كه سبب ايجاد روابط انساني مثبت، افزايش ايمني، موفقيت و آسايش خاطر وي شود. مسئوليت ارثي نيست و بايد از طريق تجربه آموخته شود. آموزش مسئوليت پذيري به كودكان، نيازمند جوّي خاص در خانه و مدرسه است. چنين جوي در مورد تصميم گيري ها و پيامدهاي آنها، اطلاعاتي به كودكان مي دهد و منابعي را برايشان فراهم مي كند تا بتوانند تصميمات صحيحي بگيرند و در بزرگسالي، بتوانند مسئوليت هر آنچه را كه در زندگي اش رخ مي دهد، بر عهده گيرد. كودك از نخستين روز زندگي تا بزرگسالي بايد قابليت مسئوليت خويش را افزايش دهد، او از طريق كنش هاي متقابل با والدين، معلمان و همسالانش به اهميت مسئول بودن پي مي برد. اين كنش هاي متقابل، شامل انتظاراتي است كه از كودك مي توان داشت و اين كه او بايد ياد بگيرد روز به روز به نحوي مناسب تر و موثر تر به آنها پاسخ دهد. حس مسئوليت هنگامي در كودك به وجود مي آيد كه به او مسئوليت داده شود، زماني كه كودك بزرگ مي شود بر تعداد موقعيت هايي كه او قبول مسئوليت خواهد كرد، افزوده خواهد شد. چيزهايي كه او مسئوليتشان را بر عهده مي گيرد، تغيير خواهند كرد، و پاسخ هايش ظريفتر از پيش خواهد شد. به عنوان مثال: غير عادي نيست كه پاسخ يا واكنش كودك دو، سه سال نسبت به مردم، گريه كردن، 


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 در ميان توانایی های مختلف انسان بدون ترديد خلاقيت سازنده ترين و بنيادی ترين آنهاست. دستيابی به قانون مندی هایی كه به شناخت و تغيير جهان منجر شده بدون استفاده از نيروی خلاق انسان ها امكان پذير نبوده است. همه آثار پر ارزش اصيل و ماندنی فرهنگ بشری كه زندگی انسان را معنا بخشيده ،ريشه در خلاقيت داشته است و اين همه را تاريخ علم و هنر به روشنی نشان می دهد. با توجه به نقش اساسی خلاقيت در زندگی ضروری است كه اين توانایی ارزشمند را در كودكان پرورش دهيم.متاسفانه نظام آموزشی _تربیتی ما در خانه و مدرسه و به تبع آن در جامعه، نه تنها اين توانایی را در كودكان و نوجوانان پرورش نمی دهند، بلكه باشيوه های نامناسبی كه به كارمی برد ، آنرا سركوب می كند .

در پرورش خلاقيت كودكان چند نكته مهم را بايد در نظر گرفت :
نخست : توجه به نقش آموزش در خلاقيت است . تحقيقات روانشناسی و تجربيات انجام شده ، تا حدودی نشان داده اند كه می توان خلاقيت را پرورش داد . اعتقاد به امكان  پرورش خلاقيت و ساير خصوصيت های فرد نگرش ما را نسبت به توانایی های عظيم انسانی ، در جهت مثبت تغيير می دهد و ما را به جستجوی شيوه های مناسب برای رشد و شكوفایی آنها وا می دارد .

نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 1. كودكان خلاق اغلب با آب  و تاب حرف مي زنند. ذكر جزييات يك ماجرا  و به تفضيل سخن گفتن  مي تواند نشانه قدرت  خيال و تصور زياد باشد.

2. دقت و توجه شدید در گوش  دادن، مشاهده كردن يا انجام دادن  كاري دارند.

3. شور و نشاط و مشغوليتهاي  شديد جسماني دارند. 

4. در صحبتهای خود از قیاس استفاده می کنند.

5. عادت به وارسی منابع مختلف دارند.

6. با دقت به اشیا و پیرامون خود می نگرند.

7. اشتیاق به صحبت کردن درباره كشفيات با ديگران دارند.

8. توانایی ابداع بازیهای جدید و تغییر در بازیها دارند.

9. کنجکاوی زیادی برای سردرآوردن از امور دارند.

10. در گفتار خود جسارت زیادی دارند.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

کودکان بیش فعالبیش فعالی یکی از رایج ترین اختلالات ذهنی کودکان است که والدین زیادی با آن درگیر هستند و تبدیل به یکی از مهمترین دغدغه های والدین شده است گروه سرگرمی آموزش خردسال با علم این موضوع به نتایج سمينار رويكرد شناختي در روان پزشكي كـــودك و نوجوان در این باره پرداخته است. 
 

کودکان بیش فعال :



دبير انجمن روان پزشكــي كودك و نوجوان ايران گفت مطالعات نشان مي دهد كه، اختلال نقص توجه يا بيش فعالـــي (‪(ADHD‬و كم تمركزي يكي از شايعترين اختلالات روانپزشكـــي در كـــودكان است. دكتـــــر "مهدي تهــرانـــي دوست" فوق تخصص روان پزشكـــي كودك و نوجوان در حاشيه برپايي سمينار رويكرد شناختي در روان پزشكي كـــودك و نوجوان در گفت و گوي اختصاصي با خبرنگار گروه علمــــي ايرنا با بيان اين مطلب افزود: اين اختلال رواني تا چهار برابر در پســـرها شايع تر است. وي افزود : رفتارهاي مقابله جويانه در دخترها كمتر از پسران است و به عبارتي علامت عمده اين بيماري در دختران حواسپرتي است در صورتي كه پسرها بيشتر به علت "بيش فعالي" به كلينيك ها ارجاع مي‌شوند. دبير علمي سمينار رويكرد شناختي روانپزشكي كودك و نوجوان يادآور شد: آنچه در بيش فعالي مورد توجه است ،پرتحركي و بي‌قراري كودك است به گونه‌اي كه اين بيش فعالي باعث مزاحمت براي ديگران مي‌شود. وي گفت


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 ماهی دودی 

مردی به مغازه ای می رود و می گوید: آقا چرا ماهی دودی نمی آورید؟
فروشنده می گوید: چون مغازه ی ما دودکش ندارد.  
  
تقسیم 
روزی یک نفر به پیتزا فروشی می رود و هنگام سفارش دادن به فروشنده می گوید: لطفاً پیتزای مرا ۸ قسمت کنید: دفعه ی قبل که ۴ قسمت کردید سیر نشدم.    
  
زیر آب 

یک نفر می رود زیر آب استخر، کاشی های کف استخر را می شمارد. می پرسند: زیر آب چه کار می کردی؟ 
می گوید: آفرین به این کاشی کار. چه نفسی داشته! من یک ساعت زیر آب بودم، نتوانستم بیشتر از ۲۰ تا کاشی را بشمارم. 
  
آرزوی کودکی 

اولی: تا به حال به هیچ کدام از آرزوهای کودکی ات رسیده ای؟ 
دومی: بله وقتی بچه بودم و مادرم موهایم را شانه می کرد آرزو می کردم که کاش کچل بودم.  
  
راننده ناشی 

یک نفر که تازه ماشین خریده بود به تعمیرگاه رفت و گفت: آقا لطفاً ببینید این ماشین چه اشکالی دارد که مدام به در و دیوار می خورد. 

نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 


 

ورزش مناسب کودکانکودکان امروزه مدت زمان کمتری را به فعالیت های فیزیکی و ورزش کردن می پردازند ... در این مقاله با توجه به سن و روحیه فرزندتان کلاس ورزشی مناسبی انتخاب کنید ... 

  

چه ورزشی برای کودکان مناسب است؟ 

طبق آمار جهانی و بر اساس نتایج مطالعه های انجام شده، تعداد کودکان چاق و دارای اضافه وزن روز به روز در حال افزایش است و علت اصلی آن هم کاهش فعالیت های بدنی کودکان است. 

در اثر کاهش فعالیت، میزان استقامت و توانایی های استقامتی کودکان کم می شود و از سوی دیگر شاخص توده بدنی و ضخامت چین های پوستی شان بالا می رود. 

  

امروزه کودکان مدت زمان کمتری را به فعالیت های فیزیکی و ورزش اختصاص می دهند و بیشتر به تماشای تلویزیون می پردازند. 

از آنجا که دغدغه بسیاری از والدین، سلامت فرزندشان است و با شروع فصل تابستان به طور معمول برای پرکردن اوقات فراغت، کودکان ثبت نام در کلاس های ورزشی و آموزشی را انتخاب می کنند، با دکتر احمد باقری مقدم، متخصص پزشکی ورزشی گفت و گو کرده و نظر ایشان را در این باره جویا شده ایم.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 هر چند که حافظه و هوش با هم متفاوتند ولی بالا بودن حافظه به تواناییهای هوش کمک می کند. حافظه با آموزش به خوبی تقویت می شود.
یکی از روش های تقویت حافظه استفاده از آن است.به طور مثال به عکس ها، ویترین مغازه ها و... نگاه کنید و سپس چشم خود را بسته و سعی کنید همه چیز را به خاطر بیاورید.
روشهایی وجود دارد که باعث می شود از حافظه به شکل خوبی استفاده شود. این روشها را می توانید در بین کتابهای تقویت حافظه بدست آورید. این روش ها را تمرین کنید و آنها را به کار ببرید سپس آنها را به کودک خود یاد دهید.
یکی از روش ها در این قسمت بیان می شود این روش را به خوبی تمرین کنید و نتیجه ی خوب آن را ببینید. این کار باعث می شود تا نسبت به تمرین سایر روشها، انگیزه ی لازم را بدست آورید. این روش را روش درخت می نامیم.
ابتدا سعی کنید کلمات زیر را همراه با شماره ی آن حفظ کنید.
1- درخت 
2- دوچرخه
3- چراغ راهنما
4- صندلی
5- دستکش
6- مکعب
7- هفت تیر
8- نردبان


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 وجود نظم در کارها و داشتن برنامل منظم باعث می شود تا حافظل انسان قوی تر شود. نظم از طرفی باعث می شود تا هرج و مرج از کارها و اهداف انسان برداشته شود و راحتتر به نتیجه برسد. هوش و استعداد هر چند که زیاد باشند، بدون نظم کار چندانی را پیش نمی برند.
از همان خردسالی کودک را با نظم و ترتیب آشنا کنید. در برخورد با کودک به شکلی رفتار کنید که متوجه شود قوانینی در کار است. البته این موضوع به معنی آن نیست که قوانین خشن و خشک در کار است.
همچنین به شکلی رفتار نکنید که تمام کارها از پیش تعیین شده باشند.چرا که این کارها از نظر عاطفی به کودک ضربه می زنند، همچنین خلاقیت او را از بین می برند. منظور از داشتن قوانین این است که کارها طبق قاعده انجام شود. حتی خلاقیت، تغییر، آزادی عمل و... هم طبق برنامه مشخص باشد. به طور مثال معلوم باشد که در چه مواردی می توان خلاقیت و ابتکار نشان داد و چه مواردی حتمی است و باید انجام شوند. البته در تمام موارد امکان اظهار نظر را به کودک بدهید ولی به او توضیح دهید که به فلان علت باید این کار انجام شود.
در کارهای منزل، برنامه ی مشخص داشته باشید. کارها را به شکل اتفاقی انجام ندهید بلکه سعی کنید وظایف روزانه و مسئولیتهای هر شخص را مشخص کرده و آنها را یادداشت کنید. هنگام تهیه ی این یادداشتها از نظر کودک هم استفاده کنید ولی پس از نوشته شدن یاد داشت دیگر نباید کارها را تغییر داد.

کودکستان و مدرسه

سعی کنید یکی دو سال قبل از سن مدرسه، کودک خود ر ابه کودکستان ببرید. کودک در کودکستان با کودکان هم سن و سال خود آشنا می شود. بازیهای دسته جمعی انجام می دهد، شعر می خواند، نمایش بازی می کند و مسائل اجتماعی را می آموزد. هر چند که می توانید در منزل مقدمات کودک را فراهم کنید. همچنین با جمع کردن کودکان همسایه یا فامیل تعامل اجتماعی کودک را برقرار سازید. ولی هیچ گاه نمی توانید مانند کودکستان، محیطی با این همه امکان تجربه آموزی فراهم کنید


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

آموزش کودک و رشد ذهنی او
آموزش کودک و رشد ذهنی او

 




 
هوش و خلاقیت بالا در صورتی که درست مورد استفاده قرار گیرد می تواند مؤثر باشد.یک شخص فوق العاده باهوش اگر از توانایی خود به خوبی استفاده نکند با یک فرد کم هوش، هیج فرقی نمی کند. همچنین فکر اگر مدتی بی استفاده بماند به تدریج ضعیف تر می شود. بنابراین در کنار بالا بردن توانائیهای هوش و فکر ک.دک باید آموزشهایی هم به او بدهید. این اموزشها از یک طرف میزان هوش را بالاتر می برند از طرف دیگر باعث استفاده ی بیشتر از هوش می شوند تا تنبل نشود، همچنین باعث ظاهر شدن و نتیجه دادن هوش کودک می گردند.

ارزش دادن به فکر و خلاقیت

از همان ابتدای زندگی کودک به فکر کردن توجه کنید. به شکلی عمل کنید که کودک متوجه شود ارزش و شخصیت انسان به فکر اوست.
به جای اینکه بر معلومات کودک تکیه شود و او را به خاطر حفظ کردن معلومات تشویق کنید به فکر او احترام بگذارید.البته داشتن معلومات هم مهم است ولی نباید همیشه به ان پرداخت. گاهی باید به کودک فرصت داد تا فکرهای خود را مطرح کند.
همیشه مشکلات و مسائل کودکان را حل ننمائید و راه های مشخص را به آنها نشان ندهید. صبر کنید تا بعضی اوقات با مشکلات روبرو شوند و سعی کنند با ابتکار خودشان راه حلهایی پیدا کنند.

ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 ین نکته بسیار مهم است که کودک زیر 7 سال را نباید به طور مستقیم آموزش داد و برای آموزش او باید از روش‌های تخصصی کمک گرفت. آموزش کودک در این سنین صرفا به صورت غیرمستقیم است چون کودک مانند یک بزرگسال ابزار لازم برای تمرکز در کلاس درس را به دست نیاورده است. 

  • آموزش زبان دوم

کودک از زمان تولد حس شنوایی فوق‌العاده‌ای دارد که به او اجازه می‌دهد اصوات مختلف را از هم تشخیص دهد. در صورتی که از زمان تولد با کودکی به ۲ زبان صحبت شود، او به طور طبیعی قادر به درک هر دو خواهد بود. البته کودکی که دو زبان را حین تولد می‌شنود معمولا دیر‌تر به حرف می‌آید. دلیل اين موضوع هم مواجه شدن او با دایره وسیعی از لغات است که باید آنها را درک و بیان کند. گاهی هم کودک دو زبان را با هم مخلوط می‌کند. این حالت کاملا طبیعی است و در 4- 3 سالگی از بین می‌رود. این نکته را به یاد داشته باشید که هرگز برای آموختن یا حرف زدن یک زبان نباید به کودک فشار آورد. اگر کودک حس کند والدین از پیشرفت نکردن او نگران هستند، ممکن است دچار اختلالات تکلمی شود. البته بهتر است پس از تکمیل زبان اول و کامل شدن دایره لغات کودک، آموزش آغاز شود، چون کودک معمولا در 3 تا 5/3 سالگی به این مهارت دست می‌یابد. می‌توان هم‌زمان با شروع مهدکودک آموزش زبان دوم را آن هم به طور غیرمستقیم آغاز کرد و آموزش مستقیم را با شروع مدرسه ادامه داد. 

اگر والدين به کشور دیگری مهاجرت كردند، برای این‌که کودک زبان را بیاموزد، کافی است یکی از والدین به زبان مادری و دیگری به زبان خارجی صحبت کند تا کودک آرام آرام با زبان بیگانه خو بگیرد.
ورزش یکی از رشته‌های ورزشی مناسب برای سنين پایین ژیمناستیک است تا مهارت‌ها و هماهنگی‌های حرکتی كودك تقویت شود. در بسیاری از مهد‌ها و باشگاه‌ها این کلاس‌ها دایر است و والدين مي‌توانند از ۴ سالگی فرزندشان را در این کلاس‌ها ثبت نام کنند. البته از این سنین می‌توان کودک را با شنا نیز آشنا کرد. 

  •  نقاشی

۲ سالگی سن تحول و پیشرفت نقاشی در کودک است، زیرا کودک از لحاظ روانی و جسمی رشد می‌کند، ماهیچه‌هایش قوی می‌شود و از نظر بینایی چشمش توانایی دنبال کردن و هدایت دست به هر سمت را که می‌خواهد، دارد. کودکان معمولا سعی می‌کنند خطوطی را از چپ به راست رسم کنند. از آنجا که نقاشی آغازی برای نوشتن است، لازم است کودک را به کشیدن نقاشی تشویق کرد. بهترین سن برای شروع آموزش نقاشی به شرط آن که هدف از کلاس صرفا ایجاد خلاقیت در کودک و نه نقاشي کردن او باشد، پایان ۴‌سالگی است. در سنین زیر دبستان منظور از آموزش نقاشی تنها فراهم کردن فضایی برای رشد خلاقیت بچه‌ها از جمله نقاشی است. حتی بدون کلاس هم خانواده‌ها می‌توانند این فضا را در خانه در اختیار بچه‌ها قرار دهند. یک مربی باید از موسیقی، تئا‌تر، بازی، ‌قصه، شعر و... استفاده کند و فضایی را به وجود آورد تا هنرجوی خردسال خود را با زبان تصویر آشنا كند. نقاشی یک زبان بین‌المللی است؛ زبانی برای گفتن ناگفته‌های خود. 

بهتر است كودك تا 3 سالگي از گواش، آبرنگ و مداد شمعی برای نقاشی استفاده كرده و از ۵/4 سالگی به بعد از مدادرنگی استفاده كند. کافی است یک کاغذ بزرگ در اختیار كودك قرار دهید تا هر آنچه در تخیلش است، روی کاغذ بیاورد. 

  • موسیقی

بر اساس بسیاری از تحقیقات، درك موسیقی از دوران پیش از تولد (دوران جنینی) آغاز می‌شود. اما دریافت علائم صوتی و واکنش‌های ناشی از آن با پدیده‌ای به نام «ادراک موسیقی» تفاوت دارد و آن زمانی است که کودک قادر به تحلیل و تفکیک صدا‌ها و آوا‌هاست. بسیاری از کار‌شناسان آموزش و نیز روان‌شناسان در پی تحقیقات پژوهشگران بهترین سن آموزش موسیقی به کودکان را ۲ تا ۸ سالگی می‌دانند؛ البته باز هم به روش غیرمستقیم. 

نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

روانشناسی کودک, تعلیم و تربین کودک

 

 

کاهش گفتگو در خانواده‌ها و کاهش ارتباطات کلامی میان اعضای خانواده به مرز هشدار رسیده است و سلامت خانواده‌ها را تهدید می‌کند. نتایج یک پژوهش که در گروه آسیب شناسی اجتماعی در بنیاد علوم رفتاری انجام شده نشان می‌دهد میزان همکلامی والدین شاغل با فرزندان در روز فقط ۴۹ دقیقه است! آنها به علت گرفتاری‌های شغلی، مشکلات رفت و آمد، تماشای تلویزیون و... فقط حدود ۴۹ دقیقه در روز را با فرزندان خود سپری می‌کنند و همکلام می‌شوند.

در بررسی بین ۴ هزار و ۲۵۰ پدر و مادر شاغل، مشخص شد که بهترین سرگرمی و اسباب بازی این‌گونه خانواده‌ها، بازی‌های الکترونیکی بوده و همین موضوع باعث شده فرزندان نیز علاقه کمتری به حضور در کنار والدین داشته باشند.به گفته این آسیب شناس اجتماعی، در شهرستان‌ها این زمان خیلی بیشتر بوده و به ۴ ساعت نیز می‌رسد.

همچنین ۶۸ درصد از والدین مشکلات مالی را مهم ترین مانع برای گذراندن وقت بیشتر در کنار خانواده تشخیص داده‌اند و ۳۶ درصد از فرزندان این خانواده‌ها نیز کمبود حضور والدین را باعث ناراحتی روحی خود اعلام کرده اند.

در این تحقیق مشخص شد که ۷۰ درصد از خانواده‌ها فقط روزهای تعطیل در کنار هم غذا می‌خورند و کمتر از ۵۵ درصد از آن‌ها نیز به مهمانی یا گردش‌های دسته جمعی با یکدیگر می‌روند. در کودکان زیر ۶ سال، قصه گویی هنگام خواب، بازی والدین با فرزندان و همراهی کودکان در گردش‌ها و بازی‌های خارج از خانه بزرگ ترین آرزوهای کودکانی است که دارای والدین شاغلند.

منبع:aftabir.com

نگارش در تاريخ جمعه 16 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

بیش فعالی در کودکان,بیش فعالی

معمولا والدین به دنبال شناخت راه های شناسایی بیش فعالی در کودکان خود هستند. این بیماری ۳ دسته علامت دارد.

دسته اول، پرتحرکی (بیش فعالی)؛ کودک از نظر حرکت پرجنب و جوش است و دویدن کودک زیاد و لحظه ای آرام نیست و خسته نمی شود. مخصوصا در مهمانی، فروشگاه و... این علامت در سنین پیش از دبستان بوضوح مشاهده می شود و در سن دبستان، معلم می گوید بچه روی صندلی دائماً حرکت می کند و در کلاس راه می رود، اما بتدریج و با افزایش سن کاهش می یابد.

دسته دوم، کودکانی که دچار رفتارهای تکانشی هستند؛ کودک یک لحظه عصبانی می شود، چیزی را پرت می کند و متوجه نیست که ممکن است به چشم شما بخورد، یا از بلندی می پرد، پایش می شکند، یا یک بچه ۳ ساله در خیابان می دود و خود را معرض ریسک خطر قرار می دهد.

دسته سوم، کودکانی هستند که با مشکل توجه و تمرکز مواجهند و این مشکل در تحصیل آنها اختلال ایجاد می کند، اشتباه ناشی از بی دقتی دارند و غلط های دیکته شان زیاد است یا وسایل شان را در مدرسه جا می گذارند.

دارا بودن این علائم لزوما دلیل این نیست که کودک دچار بیماری بیش فعالی باشد، اما اگر بعضی از آنها را دارا بود باید به پزشک مراجعه شود.

منبع:روزنامه جام جم

نگارش در تاريخ پنج شنبه 15 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

 

چگونه کودکی صبور و شکیبا داشته باشیم؟

 

کودک باید بداند، که به مردم تمامی نژادها و رنگها و عقاید افراد مختلف احترام بگذارد و به خاطر اتفاقهای میان انسانها،رفتار ناهنجار نداشته باشد.

 

برای داشتن کودکان برد بار و شکیبا والدین باید حس همدردی و انسان دوستی را کم کم به کودک القا کنند. باید به کودک بفهمانند که به همه احترام بگذارد. مسئولیت پذیر باشد و این نکته را بداند که هر انسانی روی کره خاکی گنج گرانبهایی محسوب می شود.برای این کار، روشهایی وجود دارد.

 

در مورد صبر و شکیبایی با کودک خود صحبت کنید. این مسأله ای نیست که یک شبه بتوان آن را برای کودک توضیح داد. باید در مورد تفاوتها و اتفاقات روزهای مختلف، با آنها صحبت کنید. موضوع صحبت را از جایی آغاز و به مسائل اجتماعی ختم کنید. به کودک خود اجازه دهید که در خلال صحبتهای شما به اهمیت موضوع پی ب


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 15 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

کودک بیش فعال, والدین کم تمرکز

 

ADHD  با بیش فعالی اختلالی است که در آن پرتحرکی، بی‌توجهی و رفتارهای ناگهانی بیشتر و شدیدتر از کودکان دیگر وجود دارد. 3 تا 5 درصد کودکان به این اختلال مبتلا هستند و در پسرها نیز شایع‌تر است. ممکن است در بعضی بیشتر علائم پرتحرکی و رفتارهای ناگهانی و در گروهی علائم بی‌توجهی بیشتر دیده شود. علائم این بیماری قبل از هفت سالگی شروع می‌شود ولی اغلب در دوران مدرسه مشکلات جدی ایجاد می‌كند.
این بیماری سالهاست که شناخته شده و عوامل متعددی در ایجاد آن نقش دارند.
به نظر می‌رسد علت آن بیشتر نقص در تکامل سیستم اعصاب باشد. کودکان مبتلا احتمالا در قسمت‌هایی از مغز که مسئول توجه، تمرکز و تنظیم فعالیت‌های حرکتی است دچار نقص جزئی هستند. توارث و ژنتیک در این اختلال نقش دارد. همچنین در بعضی موارد در جریان حاملگی یا زایمان یا پس از آن صدمات جزئی به ساختمان مغز وارد می‌شود که می‌تواند باعث این مشکل شود.كارشناسان بر این اعتقادند كه بهبودی در صورت وقوع معمولا بین 12 تا 20 سالگی رخ می‌دهد و بهبودی قبل از 12 سالگی نادر است.


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 15 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 شخصیت کودکتان را از نقاشی او بشناسید

 

شکل ساده یک آدمک خواه تنها و یا در میان مجموعه ای از چیزهای دیگر بیان کننده مشخصات جالبی از شخصیت کودک است. در این گونه نقاشیها، کودک خود را با آدمکی که نقاشی کرده، شبیه می داند.

 

ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ پنج شنبه 15 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

اسباب بازی کودکان,خرید اسباب بازی

کودکان ما چقدر اسباب بازی نیاز دارند!

 در گوشه گوشه کشور بیمارستان‌ها و مراکزی مخصوص کودکان بیمار قرار دارند. کودکانی که مظلومانه در تخت‌های بیمارستان‌ها خوابیده و از درد به خود می‌پیچند. کودکانی که هنوز رنگ شوخی را ندیده و مفهوم شادی را درک نکرده‌اند. حسرت دویدن، بازی کردن و یا حتی خوردن غذاهای خوشمزه در جانشان مانده است و بی هیچ دلخوشی روزگار را طی می‌کنند.
بزرگان دین بر احترام فرزندان و رعایت برخوردهای احترام‌آمیز با آنان تأکید فراوان داشته‌اند تا شرافت ذاتی آن‌ها سرکوب نشود. رفتار مبتنی بر روش‌های پسندیده و گرامی داشتن کودکان است که آن‌ها را افرادی مستقل، آزاده، محکم، با شرافت و صاحب فضیلت می‌سازد. اگر کودک کرامت دید و شخصیت حقیقی‌اش احترام شد، راست و مستقیم و با فضیلت می‌شود و چنانچه مورد تحقیر و اهانت قرار گیرد، رشد فضائل در او متوقف شده، به انحراف و کجی می‌گراید.[


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 راهکارهای پیشنهادی برای پرورش خلاقیت : - تفکر خلاق را با ارزش بدانید :اگر ما انتظار داریم خلاقیت توسعه یابد باید یاد بگیریم که آن را با ارزش بدانیم.

بچه ه را با محرکهای محیطی حساستر سازیم: مثلا اگر میتوانید در روابط اجتمائی خلاق باشد که به احساسات نیازها و روحیات انسانی و مانند آن حساس باشد .

دستکاری اشیاء و عقاید را تشویق کنید . بچه ه اغلب مایلند به دستکاری و بررسی اشیاء بپردازند که مربوط به حس کنجکاوی آنهاست .

 

 

 

 

خلاقیت

چگونگی آزمایش منظم عقاید را یاد بدهیم . یکی از هدفهای کاملا پذیرفته شده تربیتی این است که به بچه ها آزمون واقعیتها را آموزش دهیم تا تصویر واقعی از دنیایی که در آن زندگی می کنند بدست آورند .


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

اتاق شاد برای کودک نقاش

 

اولین تفریح کاغذ ـ مدادی کودکان است. آنها نخستین بار با دیدن کار و فعالیت نوشتاری والدینشان یاد می‌گیرندکه مداد را به دست گرفته و روی صفحه کاغذ اشکالی را بکشند. در ابتدای راه آنها مداد را به شکلی ناپخته در دست گرفته و خطوطی را با کمترین دقت و ظرافت می‌کشند.

 

کشیدن این خطوط هر چند شکل و تصویر خاصی ندارد ولی به عضلات دست کودک کمک کرده و آن را تقویت می‌کند. در سال‌های بعد عضلات دستش قوی‌تر شده و با الگوبرداری از بزرگسالان مداد را به شکل صحیح‌تری در دست می‌گیرد. سپس خطوط را به شکل دایره‌‌وار بر صفحه می‌کشد. حدود سن ۵ سالگی تصاویر کمی کامل‌تر شده و کودک حال قادر است آدمک بکشد


ادامه مطلب...
نگارش در تاريخ چهار شنبه 14 فروردين 1392برچسب:, توسط افسانه بازشاد

 

 

 تکنیک های خلاقیت برای کودکان

 

 سینکتیز ( synectics )

سینکتیز یکی از شیوه های خلاقیت است که به وسیله گوردون ( Gordon ) و همکارانش ابداع شد. این واژه ترکیبی از دو لغت لاتینی به معنی اتصال و همراهی عناصر به ظاهر بی ربط است .

 

در این شیوه از شباهت امور مانند مقایسه یک چیز یا یک فکر دیگر به وسیله ی استفاده از یکی به جای دیگری بهره می گیرند و تفکر خلاق در خلال این جایگزینیها رخ می دهد و مطالب و امور ناآشنا را ارتباط داده و یا فکر تازه ای از افکار آشنا به وجود می آورند.

 

چهار پایه ی سینکتیز عبارتند از :


۱) خلاقیت در زندگی روزمره دارای اهمیت است. خلاقیت منحصر به فرد آثار بزرگ هنری یا اختراعات نیست بلکه در کلیه مسائل زندگی می توان خلاقیت را مشاهده نمود.


ادامه مطلب...

صفحه قبل 1 ... 13 14 15 16 17 ... 28 صفحه بعد